آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۵
دانش
۱۵

کنترل باکتری ها در فضای بسته با فناوری نانو

نانوفتوکاتالیست ها با اسپری شدن روی صندلی ها و پنجره های خط 6 متروی شهر پکن، کیفیت هوا را در داخل مترو کنترل کرده و 80 درصد باکتری ها را از بین خواهند برد. روزانه یک میلیون نفر در این خط جابه جا می شوند. به گزارش جام جم به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، شهر پکن استفاده از نانوفتوکاتالیست ها را برای حذف باکتری و بوی بد از متروهای پر ازدحام و شلوغ آغاز کرد. لیو چانگ از مدیران متروی شهر پکن در این رابطه می گوید نانوفتوکاتالیست ها توسط پرسنل این مترو روی صندلی، سقف و پنجره های قطارها اسپری می شود.

فتوکاتالیست ها می توانند با استفاده از نور، واکنشی را کاتالیز کنند. این کار مشابه فرآیندی است که در کلروفیل گیاه روی می دهد. در گیاهان، کلروفیل با جذب نور خورشید و دی اکسید کربن اقدام به تولید اکسیژن و گلوکز می کند. با استفاده از فناوری نانو، نانوفتوکاتالیست ها ساخته می شوند که بی رنگ و بی بو بوده و قادرند ترکیباتی نظیر تولوئن و فرمالدئید را تجزیه کنند؛ این ترکیبات می توانند سرطان زا باشند. در حال حاضر از فتوکاتالیست ها برای تصفیه هوا در ساختمان ها و خودروها استفاده می شود.

با افزایش دما، بوی نامطبوع در مترو بیشتر می شود. منشاء این بوها می تواند تعریق باشد که نارضایتی مسافران را در پی داشته است. در حال حاضر سامانه های خنک کننده مترو امکان زدایش بوی بد را ندارند. بررسی های مختلف نشان داده استفاده از فتوکاتالیست ها می تواند هوای داخل مترو را بهبود و میزان باکتری ها را 80 درصد کاهش دهد.