آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۳۸
سیاست
۳
پرسش روز

گزارش «اعتماد» از وضعیت تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان

آیا اصلاح طلبان بیشتر ردصلاحیت می شوند

مرجان زهرانی

«احراز صلاحیت» شاید واژه دقیق تری برای کارویژه شورای نگهبان باشد اما آنچه بیشتر در اذهان باقی می ماند «رد صلاحیت» است. مخاطب اغلب ردصلاحیت های سیاسی اما آنانی بوده اند که در جریان چپ تعریف می شدند و بعد از دوم خرداد 76 اصلاح طلب نامیده شدند. مجلس ششم مصداقی بر این مدعا است: ردصلاحیتی که تا مدت ها فضای مجلس را آشفته کرد. این رد صلاحیت هم اصلاح طلبان را از حضور در قوه قانونگذاری محروم کرد و هم نظام مدیریتی و قانونگذاری کشور را از وجود مدیران و سیاستمداران کارآمد.

به مناسبت هفته شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت های سیاسی با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، حسین میرمحمد صادقی سخنگوی پیشین قوه قضاییه و از جمله حقوقدانانی که برای حضور در این شورا به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و بعد انصراف داد و عباس کریمی، حقوقدانی که او هم از گزینه های هاشمی شاهرودی برای حضور در شورای نگهبان بود و در مجلس رای آورد اما در نهایت با حضورش در این نهاد نظارتی مخالفت شد، گپی کوتاه داشته ایم.

کدخدایی همچنان معتقد است که شورای نگهبان برای احراز صلاحیت هرگز از خط کش اصلاح طلب و اصولگرا استفاده نمی کند. میرمحمدصادقی بر این باور است که باید اعضای این نهاد نظارتی سعه صدر بیشتری داشته و از سلایق مختلف انتخاب شوند تا مبادا روند رد صلاحیت ها باعث شود مردم از راه های دموکراتیکی چون انتخابات روی گردان شوند و کریمی نیز می گوید که اگر شورای نگهبان فقط از ادله قضایی استفاده کند از مشکلات و نقدها کاسته می شود.