آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۱
صفحه آخر
۲۴

مجازستان

پادشاهان آزاد را ببینید

یک کاربر فضای مجازی با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر اینکه مدیرعامل ثامن الحجج تا قبل از بازداشت در سبزوار پادشاهی می کرده، با مدرک دیپلم دکتر بوده، محافظانش در شهر وحشت می آفریده اند و... نوشت: دیگرانی نیز که آزاد هستند و با قدرت سیاسی و اقتصادی متصل، همچنان پادشاهی می کنند. باید اراده جدی برای برخورد با فساد و رانت خواری در کشور به وجود آید.

راه حل، اصلاحات ساختاری

یک نماینده مجلس در فضای مجازی نوشت: منشا فساد گسترده مالی را باید در ضعف ساختارها و فرآیندها جست و جو کرد، نه افراد. راه حل هم اصلاحات ساختاری است.

تقویت دموکراسی، شفافیت، آزادی رسانه و احزاب، مجلس مستقل، قاضی مستقل و مسئولیت پذیری حکمرانان از راس تا قاعده متناسب با اختیارات.

مبارزه در سه جبهه

یک فعال سیاسی در فضای مجازی نوشت: ریشه های فساد در ایران دیرپا و قطور است. عدم حاکمیت قانون، نظام توصیه محور، ساختار ارادت سالار، دولت رانتیر، عدم استقلال قوای سه گانه در عمل، تعدد قوانین فرسوده، متداخل و ناکارآمد، متضاد و متعارض، خام فروشی، نظام چند نرخی و...

بر پایه دیدگاه این کاربر، هر برنامه مبارزه با فساد باید صریح و شفاف تکلیف خود را با ریشه های فساد مشخص کند. جریان مبارزه با فساد باید برای سه جبهه «فرصت فساد»، «مبادرت به فساد» و «احساس فساد» برنامه داشته باشد.

قرعه تعطیلی

یک کاربر فضای مجازی با اشاره به تعطیلی روزنامه همبستگی، نوشت: روزنامه نگاری در ایران حکم یتیمی را دارد که نسبت به آن احساس مسئولیت نمی شود. فردا در کمبود کاغذ و زینک قرعه تعطیلی به اسم روزنامه دیگری می افتد.