آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۱
فن آوری
۸
روی وب

اتمام حجت گمرک با وارد کنندگان گوشی های مسافری

کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری در اطلاعیه ای که روز پنجشنبه 28 تیرماه 1397 صادر کرد، خطاب به مسافران، اصناف و بازرگانان اعلام کرد: سامانه همتا به طور مداوم در حال شناسایی تخلفات در ورود گوشی های مسافری است.

به گزارش «ایران»، این کمیته اعلام کرده که از این پس، گوشی های مسافری که بدون رعایت قوانین مندرج در بخشنامه گمرک در سامانه اظهار کالای مسافری ثبت شوند، بسرعت توسط سامانه همتا شناسایی شده و در لیست کالاهای غیرقانونی قرار خواهند گرفت. بدیهی است مبلغی که در این سامانه به عنوان هزینه گمرکی پرداخته شده است نیز تحت هیچ عنوان به فرد متخلف مسترد نخواهد شد.

بنابر اعلام این کمیته، شناسایی گوشی های تلفن همراه مسافری که ضوابط ورود گوشی تلفن همراه مسافری را رعایت نمی کنند و همچنین شناسایی تخلفات عامدانه برخی از افراد سودجو، از اقدامات سامانه همتا در برخورد با متخلفان بوده است. گمرک ایران چندی پیش اعلام کرده بود که در طرح رجیستری، مسئولیت اظهار و اخذ حقوق ورودی و عوارض گمرکی برعهده گمرک و راستی آزمایی اطلاعات مسافران، برعهده سامانه همتاست.

گمرک ایران پیش از این اعلام کرده بود همه مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود در سامانه اظهار گوشی تلفن همراه مسافری به آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام کنند. همچنین بر اساس بخشنامه گمرک، با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری، مسافران ورودی صرفا یک دستگاه تلفن همراه را باید در سامانه ثبت کنند. پس از انتقال اطلاعات از سامانه مسافری گمرک به سامانه همتا و راستی آزمایی اطلاعات مسافران در سامانه همتا باید یک دستگاه گوشی تلفن همراه مسافری برای هر مسافر ورودی رجیستری و فعال سازی شود که بر اساس این اطلاعیه، مقرر شده است این موضوع با جدیت در سامانه همتا دنبال شود.

مسافران از طریق سامانه گمرک نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش های گمرکی مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافری اقدام می کنند. همچنین در این اطلاعیه آمده است که در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور، امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.