آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۱
سیاسی
۳

ترکیه: تلاش می کنیم از تاثیرات منفی تحریم ها علیه ایران دور بمانیم

مقامات ترکیه در دیدار با هیات امریکایی، بر اهمیت ایران به عنوان یک شریک منطقه ای تاکید کرده و گفتند که تلاش می کنند این کشور را از تاثیرات منفی تحریم های امریکا دور نگه دارند. به گزارش فارس، یک هیات امریکایی که برای صحبت درباره تحریم های ایران به آنکارا رفته، با مقامات ترکیه دیدار کرد. به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» این هیات متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری امریکا در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند آنها را به رعایت تحریم ها علیه ایران ترغیب کنند. وزارت خارجه ترکیه اما با صدور بیانیه ای با تاکید بر اینکه ایران یک همسایه و شریک منطقه ای مهم برای آنها است، اعلام کرد که به نظارت بر تحریم های امریکا ادامه می دهند. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «دستگاه های مرتبط در ترکیه تلاش می کنند تا این کشور را از تاثیرات منفی تحریم ها دور نگه دارند.»

مقامات مختلف ترکیه بارها تاکید کرده اند که از تحریم های امریکا علیه ایران پیروی نخواهند کرد و روابط تجاری خود با تهران را به خاطر واشنگتن برهم نمی زنند.

گفت وگوی هیات های کره جنوبی و ترکیه با امریکا درباره نفت ایران

یک هیات از کره جنوبی به ریاست «یون کانگ هیون» معاون اقتصادی وزیر خارجه این کشور برای گفت وگو با امریکا در مورد معافیت خرید نفت ایران، به واشنگتن سفر کرده است. به گزارش ایرنا، این هیات قرار است دومین دور گفت وگوهایش را در این مورد با مقام های امریکایی برگزار کند، در دور قبلی طرفین راهکارهای مربوط به معافیت کره جنوبی از تحریم های نفتی امریکا علیه تهران را خرداد در سئول بررسی کردند. کره جنوبی حدود 13 درصد از نفت مورد نیازش را از ایران خریداری می کند، این کشور بویژه به نفت فوق سبک ایران که دارای کیفیت بسیار بالایی است و برای تولید محصولات شیمیایی به کار می رود، نیاز جدی دارد. در سال 2017 میلادی حجم تبادلات ایران و کره جنوبی به 12 میلیارد دلار رسید که از این میزان 8 میلیارد دلار آن سهم صادرات ایران به کره بوده است. وزارت خارجه کره جنوبی هم در بیانیه ای آورده است به امریکا تاکید شده است که باید به شرکت های کره ای برای معافیت از تحریم ها و تجارت با ایران کمک شود.