آرشیو سه‌شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۲
اقتصاد
۱۰
جوابیه

تکذیب ناپدید شدن 100 هزار تن گندم

در پی چاپ خبری با عنوان «100 هزار تن گندم غیب شد» شرکت بازرگانی دولتی ایران جوابیه ای به شرح زیر ارسال کرد:

روزنامه اعتماد در تاریخ 28/4/1397 به نقل از نماینده محترم مردم شریف شهرستان سبزوار نسبت به درج خبری با عنوان «100 هزار تن گندم غیب شد» اقدام نموده است که ضمن رد این ادعا، موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی و ارایه اطلاعات صحیح در خصوص عملیات خرید تضمینی گندم ایفاد می گردد.

1- فرآیند خرید تضمینی گندم با بهره گیری از دو سامانه متشکل پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی و سامانه خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می گیرد و هر گونه ورود و خروج اطلاعات و کالا در این سامانه ها با انجام مراحل احراز هویت، کنترل و نمونه برداری، آزمایش و توزین و با صدور اسناد قانونی توسط عوامل تشخیص و عوامل ذیحساب انجام می شود.

2- با توجه به قراردادهای منعقده با طرف های قرارداد و تعهدات حقوقی و قضایی فیمابین، هرگونه تخلف احتمالی قابل ردیابی و وصول و از طریق تضامین مراکز خرید طرف های قرارداد خواهد بود.

3- در هر یک از مراکز خرید در هنگام عملیات خرید یک نفر عامل تشخیص و یک نفر عامل ذیحساب از کارکنان دولت مستقر می باشند، که این افراد بر تمامی فرآیند خرید نظارت دارند و همه اسناد قریب به 1،5 میلیون محموله دریافتی از کشاورزان به تایید آنها می رسد و در برابر اسناد کیفیت گندم و مطابقت آن با وجه پرداخت شده به کشاورزان مسوولیت قانونی داشته و پاسخگو هستند.

4- یادآوری این نکته لازم به نظر می رسد که اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور در چارچوب این قانون در همه ماموریت های مرتبط در اولویت این شرکت قرار دارد.