آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۴۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

کشورداری جدیت می خواهد

الیاس حضرتی

کشورداری نیاز به جدیت دارد و اکنون زمان ایستادگی در مقابل تهدیدات ترامپ است. ریاست جمهوری او در امریکا شرایط را به کلی تغییر داده است. در دوران ریاست جمهوری اوباما که کلام محترمانه ای داشت نیز هر وقت که صحبت از گزینه نظامی کردند، پاسخ مناسب را دادیم اما الان وضعیت کاملا متفاوت است. ترامپ فقط با ما درگیر نیست: با کانادا، مکزیک، چین، ژاپن و روسیه نیز با لحن توهین آمیز صحبت می کند.

از همان روز اول تهدیدات خود علیه ایران را شروع کرد و مسوولان ما خیلی محترمانه با او برخورد کردند، حتی تا همین اواخر نیز حرف های او را نشنیده می گرفتند اما این نشنیده گرفتن در عالم سیاست نمی تواند برای همیشه تداوم داشته باشد. با فردی مواجه هستیم که می گوید تمام تلاش خود را صرف براندازی نظام خواهد کرد. معاونین و مشاورین او نیز در جلسه خشن ترین گروهک تروریستی دنیا که داعش نزد آن شاگردی کرده، شرکت می کنند و براندازی نظام را وعده می دهند: ترامپ مرتبا می گوید که به دنبال ممانعت از صادرات نفت ایران است. بدون شک ما نمی توانیم در مقابل حرف های تهدید آمیز او دسته گل بفرستیم. بعضا می توان نشنیده و ندیده گرفت اما تداوم این رویه درست نیست و بالاخره باید یک پاسخ دندان شکن و در شان ملت ایران داد.

ترامپ نه تنها به صورت مرتب اظهارات تهدیدآمیز خود را تکرار می کند بلکه برای عملیاتی کردن آن نیز می کوشد. او در روز روشن از یک قرارداد بین المللی مورد توافق کشورهای بزرگ دنیا و شورای امنیت سازمان ملل خارج شد و امضای خود را پس گرفت. به دنبال آن با کشورهای مختلف در جهت نابودی نظام جمهوری اسلامی لابی می کند و قطعا پاسخ اینها گل فرستادن نیست. ما در شرایط فعلی باید با قاطعیت و جدیت در کلام به او پاسخ دهیم تا بداند که کشور ایران بی صاحب نیست. کشور توانایی مقابله با او را دارد و اگر قرار باشد یک قطره نفت صادر نکنیم برای صادرات نفت کشورهای منطقه که هم دست و هم پیمان امریکا هستند نیز دعا نخواهیم کرد. بر لزوم این جدیت تاکید دارم زیرا قبلا همه راه ها را رفته و با امریکا و تمام دنیا اتمام حجت کرده ایم. ما با کشوری که ذره ای به آن اعتماد نداشتیم مذاکره کرده، امتیاز داده و امتیاز گرفتیم. بردیم و آنها را نیز به برد رساندیم: نهایتا توافقنامه ای حاصل شد که امریکایی ها برخلاف عرف بین المللی پای آن نماندند. امریکا صرفا تهدید نمی کند و به دنبال عملی کردن تهدیدات خود است. به دنبال لابی و اعمال فشار امریکا است که خیلی از کشورها از ایران نفت نمی خرند و مشارکت اقتصاد خود با ایران را قطع کردند. این یک جنگ تمام عیار است. شان مردم ایران ایجاب می کند که فرماندهان و مسوولان حرف های جدی تر بزنند و یادآوری کنند که ما یک ملت آب دیده هستیم. ما هشت سال جنگی را پشت سر گذاشتیم که فقط صدام در مقابل ما نبود. از اتحاد جماهیر شوروی آن زمان گرفته تا اروپا و کشورهای منطقه در مقابل ما ایستاده بودند. با وجود اینکه تجربه نداشتیم جنگیدیم و یک وجب از خاک خود را به کسی ندادیم اکنون آبدیده شده و امکانات بیشتری تهیه کرده ایم پس اجازه نمی دهیم که امریکا هر روز ما را تهدید کند.

ضروری است که مقامات مسوول در کشورمان پاسخ های درخوری به تهدیدات امریکا بدهند. از آنجایی که فرماندهان ارتش در امریکا اظهارات تهدید آمیزی علیه ایران مطرح می کنند، لازم است که سردار قاسم سلیمانی و آقای جعفری فرمانده کل سپاه نیز به آنان پاسخ دهند. بدون شک حرف هایی آنان به دنبال صحبت های اخیر آقای روحانی و در حمایت از رییس جمهور است. به هر حال استارت این رویه را ترامپ زد و باید فردی هم جایگاه او پاسخ می داد. بعد از اظهارات روحانی اما لازم شد که فرماندهان و چهره های نظامی مواضع او را پیگیری کنند. صحبت های اخیر سردار سلیمانی در همین راستا بیان شد.

شرایط فعلی به گونه ای است که همه ارکان حاکمیت به دنبال یک هدف مشترک بوده و وحدت دارند. باید همین طور باشد زیرا استراتژی امریکایی ها ایجاد شکاف بین ارکان حاکمیت و در مرحله بعد ایجاد شکاف میان حاکمیت و ملت است. می دانند که بهترین راه برای مقابله با ایران این روش است. همه قوا و نهادهای حکومتی باید به جهت تسریع ایجاد خدمات و آرامش برای مردم و ایستادگی در مقابل دشمن در کنار هم باشند.

امریکایی های باید بدانند که اگر قرار باشد ملت ایران هزینه بدهد همه را وادار به هزینه دادن خواهند کرد. ما زیر بار حرف زور نمی رویم. اگر با ما برخورد نظامی کند با او برخورد نظامی می کنیم. اگر به دنبال از بین بردن ما باشد او را به طریق اولی از بین می بریم اما اگر مودبانه و متناسب با شان و فرهنگ ملت ایران صحبت کند ما نیز همین طور با آنها صحبت می کنیم. ما ملتی نیستیم که بخواهیم جنگی را شروع کنیم و در طول 200 سال گذشته نیز هیچ وقت شروع کننده جنگی نبوده ایم. همیشه به دنبال صلح، آرامش و مذاکره هستیم اما اگر کسی مدام با تهدید صحبت کند و به دنبال نابودی باشد باید با او با ادبیات قابل فهم خودش صحبت کرد.

طبیعی است که در کشورداری اگر جدیت نباشد نمی توان به نتیجه رسید. از دولت هم انتظار داریم که در همه بخش ها و حوزه ها جدیت داشته باشد.