آرشیو شنبه ۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۳
دانش
۱۵

ماهواره های مکعبی با همکاری 3 دانشگاه ساخته می شود

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در زیست بوم حوزه فضایی کشور گفت: پروژه ماهواره های مکعبی (تاسواره) با همکاری سه دانشگاه داخلی در حال انجام است.

به گزارش جام جم از مهر، مرتضی براری در جلسه بررسی مدل همکاری با دانشگاه ها در حوزه فضایی که با حضور نصرا... جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، بر نقش آفرینی دانشگاه ها در زیست بوم بخش فضایی کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به پروژه های جاری سازمان فضایی ایران با تعدادی از دانشگاه های برتر کشور گفت: دانشگاه ها در روند توسعه فناوری فضایی نقش بسزا داشته و هم اکنون سازمان فضایی ایران به دنبال تقویت این روند است. براین اساس در ماه های گذشته سه پروژه با سه دانشگاه کشور امضا شده است و در حال حاضر پروژه ماهواره کوچک دانشجویی (SSS) با همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و پروژه ماهواره های مکعبی (Cube Sat) با همکاری سه دانشگاه داخلی در حال انجام است. براری با بیان این که در حوزه توسعه کسب و کارها و تجاری سازی محصولات فضایی نیز با برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی در دانشگاه های برتر، تعامل و همکاری نزدیکی با دانشگاه ها انجام شده است، به بیان برخی چالش های کشور در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت بلایا، خشکسالی و گرد و غبار پرداخت و افزود: منشا 90 درصد بلایای طبیعی از هوا بوده و صرفا 10 درصد آن شامل زلزله، رانش و نشست زمین و آتشفشان از زمین است.