آرشیو یکشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۸
اجتماعی
۲۱
سررسید

کارون تا پایان سال به «شادگان» می رسد

نخستین جلسه انتقال آب کارون به تالاب شادگان سال 92 در استانداری خوزستان برگزار شد. آنجا بود که «احمدرضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از لزوم انتخاب سریع پیمانکار و تخصیص اعتبار آن برای تر کردن لب خشک شادگان سخن گفت.

پیگیری: براساس آمارهای «عبدالزهرا سنواتی» فرماندار وقت شادگان با اجرای این طرح، سالانه 200 میلیون متر مکعب آب به این تالاب می ریزد که موجب احیای بخش غربی شادگان می​شود اما سال 96برنامه احیای این تالاب بین المللی به ایستگاه بی پولی خورد و متوقف شد. «محمدحسن فقیه» مدیرکل وقت محیط زیست شادگان درباره این توقف گفته بود:«بعد از دو سه سال کار مدیریتی که انجام شد، برنامه ها به دلیل عدم تامین اعتبار و تشدید خشکسالی متوقف شد.» آن روز تالاب شادگان 15 سال خشکسالی را پشت سر گذاشته بود. علاوه بر این، ورود پساب های شور نیشکر به تالاب و قطع حقابه(سیلاب) آن از رودخانه های کارون و جراحی، تالاب شادگان را به نمکزار و یکی از کانون های تولید گردوغبار تبدیل کرده.

نتیجه: مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با «ایران» درباره تالاب شادگان می گوید:90 درصد پروژه آبرسانی به تالاب شادگان انجام گرفته است، بنابر این احتمال دارد تا پایان سال 97 حقابه این تالاب بین المللی از کارون تامین شود.

به گفته باقرزاده، شادگان از رودخانه کارون به صورت دائمی آبگیری نمی شد، بلکه این سیلاب های کارون بود که به آن جان می داد. از سوی دیگر این جریان اصلی رودخانه «مارون» بود که شادگان را زنده نگاه می داشت اما سدسازی ها جلوی سیلاب ها را گرفت و مارون هم خشک شد. در نتیجه کارشناسان به سمت پمپاژ کارون به تالاب شادگان رفتند!