آرشیو یکشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۸
فرهنگی
۸

بار دیگر، پری زنگنه

«پریرخ شاه یلانی» با نام هنری «پری زنگنه» در بیش از چهار دهه با طیف وسیعی از آهنگسازان و موسیقیدانان ایرانی همکاری کرده است؛ نامی که با موسیقی محلی و فولکلوریک ایران گرهی ناگسستنی دارد. پری زنگنه در دوران پربار فعالیتش از اپراهای جهان به ترانه های محلی ایران رسید و با بازسازی علمی ترانه های بومی و محلی ایران و اجرای آن به سبک کلاسیک، کارهای شاخصی به نام خود ثبت کرده که با خاطرات چند نسل از ایرانیان عجین شده است.

بی گمان برای دوستداران صدای این هنرمند خبر خوبی است که او بعد از دو سال سکوت، می خواهد در روزهای 18 و 19 مردادماه جاری در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی سن برود. این کنسرت اگرچه با محوریت بازسازی خاطرات آهنگین این هنرمند اجرا می شود اما قرار است در بخشی از این کنسرت، به اجرای آثار کلاسیک هم بپردازد؛ قطعاتی که آهنگسازان مطرح معاصر با توجه به جنس و تنالیته صدای پری زنگنه برایش ساخته‎اند.

زنگنه از جمله خوانندگانی است که با آهنگسازان بنامی چون بابک بیات، فریدون شهبازیان، مجید انتظامی، تورج شعبانخانی و علیرضا افکاری، با توجه به ویژگی‎های منحصربه فرد صدایش، همکاری داشته است. در کنسرت نیاوران، نازلی بخشایش به عنوان نوازنده پیانو، پری زنگنه را همراهی می‎کند.

این هنرمند نه تنها در زمینه اپرا توانایی هایش را نشان داده بلکه با اجرای ترانه های محلی ایران با تکنیک آوازی خاص خود، بسیاری از مخاطبان ایرانی را نسبت به آواز اپرایی آشنا کرده است. پری زنگنه دستی هم بر قلم دارد و آثاری را برای نابینایان خلق کرده است. او در آخرین کار خود مجموعه «هفت قصه از پری قصه ها» - که از سروده های خود او تشکیل شده- قصه هایی تعریف می کند که هدف شان نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالانی هستند که قصه گویی بلد نیستند.