آرشیو دوشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۹
فرهنگی
۸
فرهنگ

عبدالجبار کاکایی گله مند است

لزوم نظارت محتوایی بر ترانه ها

«ایران»: پایین آمدن سن مخاطبان ترانه یکی از مهم ترین دلایلی است که عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه سرای کشورمان با تاکید بر آن معتقد است ما هم نظیر کشورهای غربی نیازمند نظارت محتوایی بر این بخش از ادبیات و موسیقی کشورمان هستیم. این کارشناس ادبی ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر محتوای ترانه ها گفت:«ترانه همانند یک کودک شیطان است که نباید توقع داشت در پذیرایی خانه روی مبل بنشیند و به جاهای دیگر سرک نکشد. در کشورهای غربی مراکزی همچون مدارس، مراکز روانشناسی و کلیسا به عنوان نهادهایی اجتماعی این مسئولیت را برعهده می گیرند در حالی که در ایران همه اینها برگردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این حجم از مسئولیت انتخاب کارها را با مشکل روبه رو می سازد.»

به گفته کاکایی یکی از دلایلی که منجر به اهمیت تاثیرترانه در میان مردم و بویژه جوانان می شود نقشی است که در بازگویی حال روز جامعه دارد، آنچنان که ترانه سرایان تاثیری جدی بر تابوشکنی و طرح مسائلی دارند که نیازمند اصلاح هستند.

او ادامه داد: «یکی از کارکردهای جدی ترانه نقشی است که در کاستن از فشار جامعه دارد، زمانی که خواننده دغدغه و حرف دلش را در ترانه می شنود احساس خوبی پیدا می کند. همین مساله نشان می دهد باید درانتخاب ترانه دقت بسیار شود و بحث نظارت به عنوان یک موضوع حرفه ای به خوبی و تمام نگر دیده شود.»