آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۶
حوادث - اخبار کشور
۱۱

350 دشت کشور ممنوعه است

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: 350 دشت کشور معادل بیش از نیمی از دشت های ایران شرایط ممنوعه دارند.

به گزارش ایرنا، حمید بنایی در همایش ملی «چالشهای آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت» در مشهد افزود: هم اکنون 609 دشت در کشور شرایط مناسبی ندارند و در استان خراسان رضوی نیز دشت های مشهد، بردسکن، تربت جام، فیض آباد، مه ولات و رشتخوار وضعیت بحرانی دارند.وی اظهار داشت: وضعیت کنونی منابع آب های زیرزمینی و دشت های خراسان رضوی به مثابه آن است که داخل یک کشتی نشسته ایم و هر اقدام اشتباه نابودی و غرق شدن را به دنبال دارد.استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: هم اکنون دو هزار روستا در این استان با تانکر سیار آب رسانی می شود.

سید دانیال محبی با بیان اینکه شرایط فعلی این استان در بحرانی ترین وضعیت قرار دارد افزود: مشکلات کم آبی در این استان به دلیل کاهش نزولات جوی، خشکسالی ها و شرایط اقلیمی از قدیم وجود داشته اما اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.

وی گفت: شش هزار و 553 روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار و 573 روستا زیر پوشش شبکه آب قرار دارد و دیگر روستاها با مشکلات عدیده ای در آب رسانی مواجهند.

محبی تشکیل شورای راهبردی برای احیای دریاچه هامون را پیشنهاد کرد و افزود: همانگونه که رفع مشکلات دریاچه ارومیه با عزم ملی دنبال شد، دریاچه هامون نیز نیازمند اقدام همه جانبه است.استاندار خراسان جنوبی نیز در این همایش گفت: هم اکنون آب شرب 500 روستا در این استان با تانکر سیار تامین می شود.

محمد مهدی مروج الشریعه افزود: به رغم اجرای طرح توسعه شهرستان نهبندان در این استان طبق سرشماری سال 1395 بیش از هفت هزار نفر از این شهرستان به صورت دایم کوچ کرده اند که مهم ترین علل آن نبود زیرساخت ها و بنیان های اشتغال و کاهش منابع آب بوده است.