آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۰
فن آوری
۱۷

درک چشم اندازها در سفر برای نابینایان ممکن شد

این روزها فناوری تحول بسیاری در زندگی افراد ایجاده کرده است و باعث شده است غیرممکن های ممکن شود. در همین راستا به تازگی خودروسازی «فورد» برای افراد نابینا فناوریی به نام «چشم انداز را احساس کن» ایجاد کرده است که از طریق آن فرد نابینا می تواند تصاویر بیرون از خودرو را به آواهای 3بعدی ترجمه و سپس آنها را در پنجره خودرو به نمایش بگذارد.

به گزارش «ایران»، در این فناوری از یک دوربین استفاده شده است و هنگامی که مسافر دکمه ضبط را بزند، دوربین یک تصویر تولید وپیکسل ها را پردازش می کند و درعین حال بسته به سایه رنگ های منظره بیرون، سطوح مختلفی از «لرزش» تولید می شود.

علاوه بر ارتعاشی که در پنجره تولید می شود، خودرو یک دستیار صوتی نیز دارد که به یک «هوش مصنوعی» (AI) متصل است که این دستیار صوتی به مسافر نابینا یا کم بینای خود اعلام می کند که در این لحظه به چه منظره ای نگاه می کند به عنوان مثال هنگام عبور از مسیر سبز منتهی به دریا این جزئیات از طریق دستیار صوتی اعلام می شود. این شرکت اعلام کرده است که این فناوری در همکاری با شرکت های دیگر توسعه یافته است و تاکنون فقط نمونه اولیه این خودرو رونمایی شده است و هنوز برای استفاده مشتریان آماده نیست.

گفتنی است این فناوری فقط برای استفاده افراد نابینا مفید نیست. زیرا این فناوری می تواند در خودروهای خودران نیز کاربرد داشته باشد به نحوی که خودرو توانایی تشخیص محیط افراد را پیدا کند.