آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۶
رسانه: بین الملل
۸

دهمین دور مذاکرات سوریه در سوچی

روز گذشته دهمین دور مذاکرات سوری آستانه در شهر سوچی روسیه واقع در ساحل دریای سیاه آغاز شد. مخالفان دولت سوریه نیز در این نشست حضور داشتند. موضوع مهم این بار نشست سوچی بررسی راهکارهای کمیته تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه است. این مذاکرات نیز مانند دوره های قبلی به سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور حامی صلح سوریه برگزار می شود.

مذاکرات دیروز با دیدار «آلکساندر لاورنتیف» نماینده رئیس جمهور روسیه در سوریه و سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه با استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه آغاز شد. در این دیدار دو طرف درخصوص دستور کار مذاکرات سوچی رایزنی می کنند. اجلاسیه عمومی نشست سوچی امروز نیز ادامه داشته و هیات هایی از ایران، روسیه و ترکیه در آن شرکت دارند. سرپرستی هیات ایرانی برعهده حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی است. همچنین قرار است گروهی از کارشناسان سازمان ملل در نشست سوچی حضور داشته باشند تا در صورت نیاز کمک های فنی به کشورهای ضامن مذاکرات آستانه بویژه در زمینه مسائل بازداشت شدگان، ربوده شدگان و افراد مفقود در سوریه ارائه کنند. در دستور کار نشست سوچی مسائل مربوط به قانون اساسی جدید سوریه، مسائل انسانی ازجمله بازگشت آوارگان و آزادی زندانیان و بازداشت شدگان قرار دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه درخصوص تشکیل کمیته قانون اساسی رایزنی خواهد کرد. البته گفته می شود این رایزنی دی میستورا خارج از چارچوب مذاکرات آستانه انجام می شود.

مذاکرات سوچی درحالی برگزار می شود که ارتش سوریه درکنار متحدان خود اخیرا پیروزی های چشمگیری را به دست آورده است. نیروهای مقاومت سوریه موفق شدند قنیطره را از تروریست ها پاکسازی کرده و تا مرزهای جولان پیشروی کنند. آنها همچنین ساکنان دو شهرک کفریا و غوطه را از محاصره تروریست ها نجات دادند. ارتش سوریه در حال حاضر آماده شروع عملیات خود در استان ادلب است. این استان آخرین سنگر گروه های مخالف دولت به شمار می رود. به دنبال پیروزی های جدید ارتش سوریه موج بازگشت آوارگان سوری نیز تشدید شد. به گزارش وزارت دفاع روسیه از سپتامبر 2015 تاکنون بیش از یک میلیون آواره سوریه به کشورشان بازگشته اند.