آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۶
جامعه
۱۸

نابودی 90 درصدی تالاب هورالعظیم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان این که 90 درصد تالاب آبی هورالعظیم خشک شده است گفت: پوشش های گیاهی و نیزاری که در تالاب بوده است، تقریبا در حال نابودی است که این امر از نظر زیست محیطی تاثیر منفی بر این تالاب بسیار مهم دارد.

به گزارش خانه ملت، عباس پاپی زاده افزود: علت اصلی و اساسی آتش گرفتن تالاب آبی هورالعظیم را باید در بی آبی تالاب جست وجو کرد، بنابراین برای نجات تالاب باید برگرداندن آب به رودخانه کارون از سرشاخه های دز در اولویت قرار گیرد تا بتوان به طور ساختاری از تالاب آبی هورالعظیم در برابر حوادثی همچون آتش سوزی جلوگیری به عمل آورد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تالاب هورالعظیم در آخرین امیدهای احیا به سر می برد و اگر تمهیداتی در این زمینه در نظر گرفته نشود، اوضاع تالاب وخیم تر می شود و این در حالی است که هم اکنون به نوعی این تالاب آبی بی نظیر تبدیل به کویر شده است، زیرا در این تالاب پوشش گیاهی دیده نمی شود.

پاپی زاده عنوان کرد: آتش گرفتن تالاب هورالعظیم نشان از این مساله دارد که عمر تالاب رو به پایان است، بنابراین باید شرایط انتقال آب به تالاب هورالعظیم مهیا شود و این در حالی است که بایدبه این نکته نیز اشاره کرد که استان خوزستان در بحث آب و فاضلاب دچار مشکلات جدی است.

وی تصریح کرد: درشرایطی شاهد افت فشار پایین آب در دزفول هستیم که رودخانه دز از داخل دزفول عبور می کنداما نبود مدیریت بهینه مانع از اجازه برداشت بهینه از منابع آبی این رودخانه بسیار مهم است.