آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۱
صفحه آخر
۲۴

مجازستان

کلید واژه همگرایی ملی

پیشنهاد سپنتا نیکنام نماینده زرتشتی عضو شورای شهر یزد مبنی بر اینکه به جای عبارت «اقلیت مذهبی» بگوییم «ایرانی غیر مسلمان»، مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. یک کاربر نوشت: پیشنهاد عبارت ایرانی غیر مسلمان یکی از کلید واژه های اصلی همگرایی ملی و پذیرش اصل ایران برای همه ایرانیان است.

مذاکره مستقیم ترامپ - روحانی

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم با روحانی بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. برخی کاربران معتقدند که پاسخ منفی به این پیشنهاد، ایران را در موضع ضعف قرار می دهد که ایران اهل گفت و گو نیست. کاربری معتقد است مذاکره کردن تابو نیست، بلکه ابزار ما برای تعامل با دنیاست. اصل مهم در هر نوع مذاکره ای باید توجه به منافع ملی باشد، با این رویکرد که هیچ کشوری نه دوست دائمی و نه دشمن دائمی ماست. یک فعال سیاسی در این رابطه نوشت که روحانی می تواند اعلام کند که به رغم بی اعتمادی به ترامپ که به تعهدات کشورش پایبند نبوده است، حاضرم برای نیل به صلح پایدار درباره همه مسائل بویژه لزوم تغییر رفتار بی ثبات ساز امریکا در خاورمیانه و مداخلات گذشته در ایران در حاشیه اجلاس سران در سازمان ملل با رئیس جمهوری امریکا صریح و شفاف گفت و گو کنم. یک فعال سیاسی دیگر درفضای مجازی نوشت پیشنهاد ترامپ نیازمند پاسخ ابتکاری ایران و منطبق با مصلحت و منافع ملی است. در این راستا خوب است که ظریف به وزیر امور خارجه امریکا پیشنهاد مذاکره غیر مشروط در مکان و زمان دلخواه را ارائه کند.

معنای «نه» به جنگ

یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: نه گفتن به جنگ به معنای رفتن به سوی تسلیم نیست. نه به جنگ را باید به دو گروه تفهیم کرد. گروهی که تصور می کنند با آمدن بیگانه شرایط مساعد می شود و گروهی که معتقدند با تهدید حریف عقب نشینی می کند. کاربر دیگری در این زمینه به نیاز امروز جامعه به صراحت و جسارت نخبگان در نه به جنگ را مطرح کرد.