آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۷
شهرستان ها
۷

رئیس شبکه بهداشت کرمانشاه: نخاله های ساختمانی سلامت مردم را در روستاهای زلزله زده به خطر می اندازند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جمع آوری نخاله های ساختمانی در روستاهای مناطق زلزله زده رضایت بخش نیست و از متولیان می خواهیم هرچه سریع تر این نخاله ها را جمع آوری کنند.

محمدابراهیم شکیبا افزود: در شهر تازه آباد ثلاث باباجانی تمام نخاله ها جمع آوری شده و در شهر سرپل ذهاب هم تنها حدود 10 درصد باقی مانده اما در روستاها هنوز جمع آوری نشده است.

وی بنیاد مسکن را متولی جمع آوری نخاله ها در روستاها و ساخت و ساز در این مناطق دانست و از آنان خواست به فعالیت های خود در زمینه جمع آوری نخاله های ساختمانی تسریع ببخشند.

او نخاله های ساختمانی را محل تجمع حشرات و جوندگان موذی از جمله موش و پشه ها دانست و گفت: با توجه به گرمای هوا در مناطق زلزله زده این حشرات و جوندگان می توانند ناقل بیماری به مردم ساکن در این مناطق باشند.

رئیس شبکه بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قصرشیرین و سرپل ذهاب کانون بیماری سالک در گذشته بود و اکنون نیز هست، گفت: پشه ها به عنوان ناقلان این بیماری در محل دپوی نخاله های ساختمانی لانه می کنند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

وی همچنین با اشاره به گرم بودن مناطق زلزله زده، خطر وجود جانوران گزنده مانند مار و عقرب را در این مناطق بالا دانست و افزود: این جانواران در میان آوارهای موجود در این مناطق لانه می کنند و به مردم بخصوص کودکان آسیب وارد می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد بیماری سالک در شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب بودیم، گفت: سالک بیماری بومی این منطقه است اما با اقدام های پیشگیرانه تعداد مبتلایان در سال های 95 و 96 نسبت به سال های قبل از آن بهتر شده است.

شکیبا، به سم پاشی و جونده کشی به عنوان اقدام های شبکه بهداشت استان در هفت شهرستان مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بیماری ها در این مناطق به خوبی کنترل شده و اکنون هیچ اپیدمی در این مناطق نداریم.

او یکی دیگر از تهدیدها در مناطق زلزله زده را آب های سطحی ناشی از فعالیت سرویس های بهداشتی و حمام ها دانست و تاکید کرد که ساماندهی این روان آب ها نیز باید به صورت جدی در دستور کار دستگاه های متولی قرار بگیرد.