آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۷
شهرستان ها
۷

سود کاشت محصول زعفران در دیم زارهای لرستان 51 برابر گندم است

خرم آباد- خبرنگار کیهان: کارشناس ارشد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: سود کشت محصول زعفران در دیم زارهای لرستان 30 تا 51 برابر گندم است و درآمد خالص سالانه زعفران به 42 برابر گندم می رسد.

رسول درویشیان افزود: عملیاتی کردن نتایج این تحقیق منجر به تحول اساسی در امر بهره برداری از اراضی دیم کم بازده و رونق اشتغال و اقتصاد استان می شود.

وی گفت: براساس تحقیق صورت گرفته در خصوص مقایسه درآمد اقتصادی زعفران و گندم در دیم زارهای کم بازده شهرستان خرم آباد نتایج بسیار خوبی به دست آمد.

درویشیان اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهند در سایت ایمان آباد زعفران نسبت به گندم 51/87 برابر، در سایت کمالوند زعفران نسبت به گندم 37 برابر و در سایت ناصروند از کاشت زعفران نسبت به گندم 37/2 برابر درآمد خالص به دست آمده است.

وی گفت: در نهایت میزان درآمد خالص حاصل از کشت محصول زعفران در یک سال 42 برابر درآمد خالص حاصل از تولید گندم در یک سال است.

وی افزود: مزایا و ویژگی های کشت زعفران با وضعیت اقتصادی اجتماعی کشاورزان و اوضاع حاکم بر محیط زندگی و طبیعی آنها هماهنگ بوده و نتایج حاصل از تعامل آنها می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات جامعه روستانشین باشد.

درویشیان گفت: بارندگی مناسب در طول دوره رشد از مهرماه تا اردیبهشت، عدم بارندگی در تابستان به جهت جلوگیری از پوسیده شدن پیازها و وجود دمای مناسب رشد شرایط را برای کشت گسترده زعفران در لرستان فراهم کرده و دیم بودن 75 درصد زمین های زراعی لرستان فرصت طلایی برای کشت زعفران در لرستان فراهم کره است.