آرشیو چهارشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۷
صفحه آخر
۱۲

فرانسه هم از جنگ یمن خارج شد

مسئول ارشد جنبش انصارالله یمن می گوید فرانسه هم از ائتلاف سعودی در جنگ یمن خارج شد.

«حسین العزی» رئیس روابط خارجه در جنبش انصارالله و معاون وزیر خارجه در دولت نجات ملی یمن اعلام کرده فرانسه دیگر بخشی از عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن نیست. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، العزی، روز دوشنبه گفته: «فرانسه به ما گفت که دیگر در عملیات ائتلاف متجاوز به یمن حضور ندارند و امروز از راهکارهای سیاسی به عنوان تنها گزینه موجود حمایت می کنند. ما از این موضع مثبت فرانسه قدردانی می کنیم ولی نسبت به عدم توقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان و امارات از سوی پاریس متاسف هستیم.»

گفتنی است، پاریس در واکنش به اعتراض های مستمر سازمان های غیردولتی به فروش سلاح های فرانسوی به عربستان و امارات که متهم به جنایت جنگی در یمن هستند، فروش تسلیحات را برای زنده نگاه داشتن صنایع دفاعی کشور ضروری توصیف کرده است. پیش از این روزنامه فرانسوی «فیگارو» اعلام کرده بود نیرو های ویژه فرانسوی در کنار نیرو های اماراتی در نبردهای ساحل غربی یمن حضور دارند. ولی وزارت دفاع فرانسه مشارکت در هرگونه نبردی در این منطقه را تکذیب کرده است.

رئیس روابط خارجه در جنبش انصارالله درباره پیامدها و بازتاب های ناگوار نبرد «الحدیده» نیز گفته جامعه بین الملل تلاش می کند تا خود را از این مسئله تبرئه کند و در عین حال از آن ممانعت نمی کند. این به آن معنی است که امارات به طور مشخص در دو کمین خرد خواهد شد: اول کمین یمنی که امارات در آن ضرباتی عبرت آموز و وحشتناک دریافت خواهد کرد؛ دوم، کمین بین المللی که طی آن به سکویی برای تحقیر جهانی تبدیل می شود.

عربستان به کمک امارات و کشورهای غربی از 40 ماه پیش به یمن حمله کرده و بر خلاف تصور این کشورها نه تنها جنگ، سه هفته ای به پیروزی متجاوزان ختم نشده بلکه ائتلاف عربی در باتلاق یمن گرفتار شده و انصارالله هم توانسته جنگ را به عمق خاک عربستان و امارات هم بکشاند. به دنبال این شکست ها کشورهای زیادی از ائتلاف عربی خارج شده اند. قطر، بحرین، کویت و مصر پیش از این از ائتلاف خارج شده بودند.