آرشیو یکشنبه ۱۴ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۷۰
اقتصادی
۴

فعال بازار مسکن: اجاره مسکن طی ماه های اخیر تا 30 درصد گران شد

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: طی ماه های اخیر در برخی مناطق، قیمت های اجاره 10 تا 15 درصد و در برخی دیگر بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

حسن محتشم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه افزایش قیمت اجاره ناشی از افزایش قیمت مسکن طی چند ماه گذشته بوده است، اظهار کرد: با بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که افزایش قیمت رهن و اجاره در واحدهای کوچک متراژ جنوب شهر نسبت به سایر مناطق بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: قیمت های غیرعادلانه اجاره و رهن، فشار زیادی به متقاضیان وارد کرده و آنها به دلیل عدم تامین منابع مالی مجبورند به مناطق جنوب شهر کوچ کنند. ضمن اینکه با افزایش قیمت ارز و دلار شوک سنگینی به بازار مسکن وارد شد و قدرت خرید را برای متقاضیان مسکن پایین آورده است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: در برخی مناطق، قیمت های اجاره 10 تا 15 درصد و در برخی دیگر بیش از 30 درصد افزایش یافته و این موضوع بیشتر در حوزه دریافت اجاره متمرکز شده است. البته باید بگویم پیش بینی برای این بازار دشوار است و باید منتظر ثبات در بازار دلار و سکه باشیم.

به گزارش کیهان، افزایش قیمت مسکن، حاصل بی تدبیری پنج ساله وزارت راه و شهرسازی است که با مزخرف خواندن طرح هایی چون مسکن مهر و دادن وعده های پوچ درباره مسکن اجتماعی، موجب افزایش تقاضا در برابر کاهش عرضه شده و اکنون بالا رفتن قیمت ارز هم بهانه ای برای دامن زدن به گرانی سرپناه مردم شده است. در واقع وزارت راه و شهرسازی به قیمت بی خانه شدن طبقات محروم به دنبال پر کردن جیب کلان سرمایه داران و دارندگان آپارتمان های انبوه است. این در حالی است که دولت بر طبق قانون اساسی، وظیفه دارد محرومان را صاحب مسکن کند. در کشوری وسیع چون ایران با منابع معدنی فراوان، که مواد اولیه مصالح ساختمانی است، اینکه عده ای از مردم مستاجر باشند قابل قبول نیست اما سیاست وزارت راه و شهرسازی دارندگی عده ای در برابر نداری عده ای دیگر است و اسم این را اقتصاد پیشرفته و آزاد و مخالفت با آن را سوسیالیسم و عقب ماندگی می دانند. گویی چیزی به نام اقتصاد اسلامی و عادلانه وجود ندارد که بر تساوی مردم در داشتن امکانات اولیه و تفاوت در امکانات ثانویه برای ایجاد رقابت تاکید می کند.