آرشیو سه‌شنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۷۲
اقتصادی
۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت: لیست کالاهای اساسی به زودی اعلام می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست جدید ارزی دولت که بر مبنای آن فقط به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می شود، از اعلام رسمی لیست کالاهای اساسی در اسرع زمان خبر داد.

محمد شریعتمداری در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه لیست کالاهای اساسی به زودی و به صورت رسمی اعلام می شود، اظهار داشت: مواد ضروری و پرمصرف از جمله برنج، قند و شکر، روغن، کنجاله سویا، ذرت، دارو و محصولاتی از این دست جزو لیست کالاهای اساسی است که به صورت رسمی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی به زودی لیست کالاهای اساسی توسط وزارت صنعت منتشر و اعلام خواهد شد.

گفتنی است، اعلام نام کالاهای اساسی توسط وزارت صنعت به دلیل سیاست های جدید ارزی دولت که بر مبنای آن فقط باید به کالاهای اساسی ارز داده شود، بوده است. در همین راستا، محبی رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، درباره پیش بینی تاثیر بسته جدید ارزی دولت بر بازار گوشی تلفن همراه اظهار داشت: اگر این بسته منجر به تک نرخی شدن ارز شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، شاهد بازگشت تعادل به بازار گوشی تلفن همراه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که نظر واردکننده های گوشی و فعالان بازار موبایل درباره این بسته چیست؟ گفت: از ابتدا نیز نظر فعالان صنف این بود که ارز باید تک نرخی باشد و واردات صحیح و راحت انجام شود، به طوری که اگر نرخ ارز در بازار ثانویه بالا رفت قیمت جنس بالا برود و اگر پایین آمد قیمت جنس کاهش یابد. رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی در پاسخ به این سوال که گمانه زنی هایی درباره کاهش نرخ دلار از 10 هزار تومان به هشت هزار تومان شنیده می شود، نظر شخصی شما به عنوان واردکننده در این باره چیست؟ آیا امکان کاهش نرخ دلار به حدود هشت هزار تومان وجود دارد؟ گفت: اگر دولت کمک کند و مردم نیز کمک کنند و به مقداری که واقعا ارز احتیاج دارند خرید کنند، امکان رسیدن دلار به این نرخ وجود دارد.