آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۵۵
اقتصاد
۱۰

خبرخوان

عرضه ارز پتروشیمی ها در بازار با نرخ 8080 تومان

بر اساس بسته جدید ارزی که یکشنبه شب توسط مدیرکل بانک مرکزی رونمایی و اجرای آن از صبح دیروز آغاز شد، شرکت های پتروشیمی موظف شدند ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند که این فرآیند از صبح دیروز آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این و بر اساس سیاست های ارزی دولت که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد شرکت های پتروشیمی موظف بودند ارز صادراتی خود را با نرخ 4200 تومانی در سامانه نیما عرضه کنند که موجب اعتراض آنها شد، زیرا بر این باور بودند که مشخص نیست فردی که ارز 4200 تومانی آنها را خریداری می کند چه کالایی وارد کشور می کند.

در بسته جدید ارزی این فرآیند تغییر کرد و پتروشیمی ها باید ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه معامله کنند. اتفاقی که از امروز صبح افتاد و به گفته حسین امیرافضلی، مدیرعامل پتروشیمی جم این شرکت ها امروز ارز خود را با نرخ 8080 تومانی وارد بازار کردند.

ارز ثانویه 10 درصد ارزان تر است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با توجه به اجرایی شدن بسته ارزی جدید از سه شنبه و اینکه مبادلات ارزی به جز کالاهای اساسی در بازار ثانویه و به صورت نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده انجام می شود، گفت: هنوز خرید و فروش چندانی در بازار ثانویه انجام نشده که قیمت مشخص باشد اما قیمت توافقی حداقل 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار خواهد بود.

احمد کیمیایی اسدی اظهار کرد: عرضه کنندگان عمده ارز غیردولتی و غیرنفتی که شامل پتروشیمی و فولادی هاست، باید ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند لذا باید منتظر بود و دید که بازار چگونه پیش می رود و واردکنندگان با چه قیمتی ارزشان را تهیه می کنند. وی افزود: در هر صورت باید قیمت پایین تر از بازار باشد، چراکه معاملات به صورت خرد بوده و عمده نیست: بنابراین باید قیمت ارز در بازار ثانویه حداقل 10 تا 15 درصدی زیر قیمت بازار باشد اما نمی توان قیمت دقیقی ارایه کرد.