آرشیو یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۰
ایران زمین
۲۰

ثبت جهانی «هورامان» اسیر بی توجهی

هورامان به معنای «جایگاه خورشید»، منطقه ای تاریخی در غرب ایران و شرق عراق است که از 2 سال گذشته پا به مسیر ثبت در میراث جهانی یونسکو گذاشته و در این راه اسیر کم توجهی شده است.

به گزارش ایرنا، هورامان شامل منطقه ای تاریخی و باستانی در میان شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در کردستان، شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه و شهرزور و حلبچه در کشور عراق می شود که به هورامان تخت، هورامان لهون و ژاوه رود مشهور است.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان با بیان اینکه منطقه گردشگری اورامان یک ظرفیت بزرگ برای منطقه است که مورد بی توجهی قرار گرفته، اظهار داشت: ثبت جهانی هورامان نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال خواهد داشت. وی بر برگزاری نشستی در هورامان با حضور مسئولان مرتبط در خصوص بررسی راهکارها و چالش های پیش رو تاکید کرد و افزود: یک همت جمعی برای ثبت جهانی هورامان در کردستان وجود دارد و همه تلاش خود را در راستای تحقق این خواسته بحق به کار گرفته ایم.

«پویا طالب نیا»، مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان نیز با اشاره به اینکه کار مطالعاتی و تحقیقاتی ثبت جهانی هورامان به پایان رسیده، گفت: برای تسریع در روند ثبت جهانی هورامان این مساله باید تبدیل به مطالبه استانی شود.وی با بیان اینکه هر کشوری در سال فقط می تواند 2 اثر برای ثبت جهانی به یونسکو اعلام کند، اظهار داشت: این مساله نشان می دهد اقدام بموقع مسئولان استانی در سطح کلان برای به نتیجه رساندن تلاش های تیم میراث فرهنگی ضروری است. اقدامات ناهماهنگ ارگان های مختلف در این منطقه و زندگی کردن مردم در آنجا و در معرض دخل و تصرف انسانی بودن منطقه موجب تغییرات بسیاری خواهد شد که می تواند نگران کننده باشد.