آرشیو دوشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۵۱
ایران زمین
۲۰

جا به جایی «سله بن» همچنان در هاله ای از ابهام

در فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه در استان تهران روستای خوش آب و هوا و تاریخی ای وجود دارد به نام «سله بن» که در زیردست سد در حال احداث «نمرود» قرار گرفته و جابه جایی آن طی سال های گذشته مصوب شده، اما هنوز انجام نشده است.

عبور رودخانه نمرود (حبله رود) سبب شده مطالعات مربوط به احداث سدی با نام نمرود در نزدیکی این روستا در دستور کار قرار گیرد؛ سدی که گفته شده پس از احداث آن روستای سله بن نیز زیر آب خواهد رفت.

باوجود آنکه طرح جابه جایی روستا از چندسال پیش مطرح و محل جایگزین هم در منطقه ای به نام «چزکین» مشخص شده، اما بیشتر اهالی نسبت به محل این جابه جایی اعتراض دارند و می گویند «موسیر» که در نزدیکی محل کنونی روستا قرار دارد محل مناسب تری برای جابه جایی است.

به گزارش ایرنا، «حسین کیانی» رئیس اداره بنیاد مسکن فیروزکوه می گوید: آماده سازی زیرساخت منطقه چزکین 5.5 میلیارد تومان هزینه دارد که در زمان حاضر 400 میلیون تومان آن تامین شده وبه دلیل کمبود بودجه دو سال است که ادامه کار معطل مانده است.

«علی آهنگر» دهیار روستای سله بن نیز می گوید: آبگیری زمین های کشاورزی به بیکاری کشاورزان منطقه منجر شده و عمده آنان به دامپروری یا مهاجرت به شهر روی آورده اند.

«مهدی یوسفی جمارانی» فرماندار فیروزکوه نیز می گوید که گلایه های مردم را شنیده و امکان تغییر، پس از بررسی های قابل دفاع، وجود دارد. احداث سد نمرود با هدف استفاده بهینه از منابع آبی سرچشمه های رودخانه نمرود بوده که مطالعات آن به پیش از انقلاب برمی گردد و بعد از انقلاب عملیات اجرایی آن آغاز شده است. یوسفی ادامه می دهد: امروز شاهدیم که آغاز عملیات عمرانی پروژه مقدم بر ابعاد اجتماعی آن شده و مساله را روز به روز پیچیده تر کرده است. این مساله سبب شده فرآیند انتقال کند انجام شود و بیش از یک دهه زندگی مردم منطقه را با موانع و مشکلات جدی رو به رو کند و از آنجا که انتقال روستا صورت نگرفته امکان دریافت برخی خدمات از جمله گازرسانی تاکنون برای اهالی سله بن نیز فراهم نشده است.