آرشیو دوشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۷۷
رسانه: بین الملل
۸

پرچم فلسطین در قلب تل آویو

پس از دروزی ها این بار هزاران نفر از عرب های فلسطین اشغالی در اعتراض به تصویب قانون «کشور یهودی» به خیابان های تل آویو آمده و خواستار لغو آن شدند. آنها شامگاه شنبه در خیابان های تل آویو با برافراشتن پرچم های فلسطینی خشم مقامات اسرائیلی را برافروختند. پیشاپیش معترضان، نمایندگان عرب فلسطینی موجود در پارلمان اسرائیل که به «لیست یکپارچه» معروف است حضور داشتند. شرکت کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی خواستار لغو قانون کشور یهودی شدند. آنها همچنین علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شعار دادند و اعلام کردند وی باید استعفا دهد. منابع خبری فلسطینی می گوید ازدحام جمعیت در میدان «رابین» به قدری بود که مردم نام این تظاهرات را «ام المظاهرات» (مادر تظاهرات ها) گذاشتند.

کمیته عالی پیگیری اعراب ساکن اراضی اشغالی شمار شرکت کنندگان در شامگاه شنبه را 30 هزار نفر برآورد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اشاره به برافراشته شدن پرچم های فلسطین گفت: «دلیل بهتر از این وجود ندارد که وضع قانون دولت یهود بسیار ضروری است». قانون «دولت یهود» به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قانونی نژادپرستانه بوده و رژیم صهیونیستی را در ردیف رژیم های آپارتاید مانند آفریقای جنوبی قرار می دهد که سرانجام با خشم و خروش سیاهان به زباله دان تاریخ افکنده شد.

اعتراضات مخالفان دولت یهودی با همراهی و تشویق برخی از یهودیان نیز مواجه شده است. جیلا زامیر که ساکن شهر حیفاست می گوید: «من با تصویب این قانون احساس خواری و خفت کردم. 70 سال از تاسیس اسرائیل می گذرد و حالا من باید قومیت خودم را ثابت کنم». یکی از شرکت کنندگان در این تظاهرات که 19 سال داشت به خبرگزاری رویترز گفت: این قانون به نژادپرستی مشروعیت می دهد. ما باید در میدان باشیم و بشدت با آن مخالفت کنیم».