آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۲
اقتصاد
۶
بازار

همتی سکه را ارزان کرد

پلمب صرافی یک بانک

گروه اقتصادی| چهارشنبه، بازارهای دوقلوی تهران خلاف جهت هم حرکت کردند. روز گذشته در حالی که بازار ارز متمایل به رشد بود، بازار طلا به امید افزایش عرضه کاهشی شد.

مهم ترین خبر بازار ارز در پنجمین روز هفته، پلمب یک صرافی بود. ایسنا چهارشنبه گزارش داد که صرافی یکی از بانک ها در خیابان فردوسی که سال ها به عنوان یکی از کانال های بانک مرکزی نقش توزیع ارز در بازار را بر عهده داشت، پلمب شده است. بر اساس گزارش های میدانی این صرافی ارز دریافتی از بانک مرکزی را روزانه بین 50 تا 100 هزار دلار (برای هر صرافی) با نرخی تقریبا 40 تا 50 تومان پایین تر از قیمت بازار بین سایر صرافی های مجاز توزیع می کرد که البته به مرور سایر صرافی های بانک ها نیز به جمع آن پیوسته بودند. این در حالی است که هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه بعد از اعلام بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی گفته بود که چند متهم ارزی دیگر و صراف نیز بازداشت شده اند و در خیابان فردوسی پلمب چند صرافی دیگر نیز انجام شده است. چهارشنبه در حالی که در بازار آزاد، دلار به قیمت 10 هزار و 700 تومان فروش می رفت در سامانه سنا، بهای 7939 دلار برای این ارز اعلام شده بود. در بازار ثانویه نیز دلار زیر مرز 8 هزار تومان ماند. 96 درصد مبادلات دلار با قیمت های سنا و ثانویه انجام می شود.

در بازار سکه که سه شنبه عمدتا افزایشی بود، چهارشنبه روند کاهشی شد. سکه روز گذشته 3 میلیون و 806 هزار تومان قیمت خورد که 100 هزار تومان کاهش بها را نشان می داد. سکه طرح قدیم هم درست با 100 تومان کاهش، 3 میلیون و 453 هزار تومان شد. دلیل این روند، گفته های رییس بانک مرکزی و سودگیری دسته ای از معامله گران در روز سه شنبه بود. عبدالناصر همتی روز گذشته گفت: سکه های پیش فروش شده با همان قیمت به تدریج تحویل داده می شود. او تاکید کرد که سکه هایی را که در گذشته با قیمت مشخص پیش فروش شده، به موقع و با همان قیمت تحویل خواهد شد. این موضع که احتمال افزایش عرضه را در بازار مطرح کرد، روند بازار سکه را با وجود حمایت بازار ارز، کاهشی کرد.