آرشیو شنبه ۲۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۴۰۳
بازار موبایل
۲۷

اپلیکیشن

گمانه زنی ها درباره حفظ حریم خصوصی کاربران گوگل

ایسنا: به تازگی گزارش های جدیدی نشان می دهد حتی درصورت عدم صدور اجازه دسترسی به مکان جغرافیایی کاربران به گوگل، گوگل این کار را می کند. با توجه به آنکه در چند سال اخیر انگشت اتهام بسیاری از کاربران و دولت های جهان به سمت و سوی شرکت های فناوری و غول های تکنولوژی نشانه رفته است، حساسیت ها روی گوگل و اپل به شدت افزایش یافته، به گونه ای که به تازگی گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می دهد گوگل حتی درصورتی که کاربران از گوگل درخواست دسترسی به مکان جغرافیایی (Location) نکرده بودند، نیز این شرکت به اطلاعات حساس و خصوصی آنها نظیر مکان جغرافیایی گوشی هوشمند کاربران دسترسی داشته است.

انتشار این خبر می تواند به شدت آوازه و شهرت شرکت بزرگی نظیر گوگل را به مخاطره بیندازد، به گونه ای که احتمالا در آینده ای نزدیک، نمایندگان گوگل باید به مسوولان و مقامات امنیتی و بلندمرتبه مربوطه پاسخ داده و جواب پس بدهند. در بسیاری از اپلیکیشن های اندرویدی و سرویس های گوگل، از کاربران سوال متنی به معنای درخواست صدور اجازه برای دسترسی به مکان جغرافیایی کاربران پرسیده می شود و آنها تنها در صورت تایید، به گوگل و برنامه مذکور اجازه می دهند که از اطلاعات شخصی و خصوصی آنها نظیر Location استفاده کرده و درصورت نیاز، در اختیار سرویس مربوطه بگذارد.

اپلیکیشن‎های دردسر ساز

ایسنا: بسیاری از محققان امنیتی اعلام کرده اند آن دسته از برنامه های اندرویدی که اطلاعات مربوطه خود را در حافظه جانبی SD card گوشی های هوشمند ذخیره می کنند، آسیب پذیری بالایی در برابر نفوذ هکرها دارند.

با توجه به اهمیت بالایی که این روزها امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران پیدا کرده است، پژوهشگران بسیاری با بررسی آسیب پذیری و حفره های امنیتی سعی دارند به شرکت های مختلف فعال در حوزه تکنولوژی و توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندرویدی برای افزایش ضریب امنیت سایبری محصولات و نرم افزارهایشان هشدار دهند تا کاربران با خیال راحت بتوانند از برنامه های موردنظر خود استفاده کنند. حالا به تازگی پژوهشگران فعال در موسسه تحقیقاتی چک پوینت با ارائه گزارشی مفصل، به بررسی نحوه دسترسی هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات ذخیره شده اپلیکیشن های اندرویدی مختلف در حافظه جانبی گوشی های هوشمند پرداخته اند. در این گزارش، محققان عنوان کرده اند آن دسته از اپلیکیشن ها و سرویس هایی که اطلاعات مهم مربوط به خود را در فایلی جداگانه در قسمت حافظه جانبی SD card یا همان حافظه خارجی گوشی های هوشمند اندرویدی ذخیره سازی می کنند، احتمال بیشتری وجود دارد تا هکرها بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.