آرشیو دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

وزارت بی برنامه اقتصاد

محمد محمودی شاه نشین

با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی روز گذشته مجلس، حالا صحبت از اینکه آیا مقصر ایجاد شرایط نابسامان این روزهای اقتصاد کشور لزوما وزیر اقتصاد است یا نه، به نظر می رسد نکته ای مهم در این بحث مغفول مانده است. به این اعتبار، موضوع بحث این نیست که آیا وزیر اقتصاد اختیاردار تام و تمام کلیه اقتصاد کشور است یا اختیاراتی محدود و مسوولیتی سنگین برعهده دارد، بلکه مساله این است که...

مسعود کرباسیان اصولا هیچ برنامه ای برای اقتصاد کشور ندارد. به هر حال هر حوزه مدیریتی در کشور یک متولی دارد و انتظار مجلس این است که وزارت اقتصاد نیز در شرایط بد اقتصادی برنامه ای مدون ارایه دهد تا بعد بتوانیم با همفکری یکدیگر ایرادهای احتمالی آن برنامه را مرتفع سازیم اما متاسفانه در این مدت شاهد هیچ برنامه ای نبودیم.

اصولا مدیریت بحران کاری دشوار است. پس بگذارید از این حوزه ورود نکنیم. باتوجه به اینکه پیش بینی دولت برای قیمت دلار در بودجه سال 97 مبلغ 3500 تومان بوده و قیمت سکه نیز به مراتب کمتر از آن چیزی که اکنون معامله می شود، درنظر گرفته شده بود. بنابراین هم اکنون حداقل 21 هزار میلیارد تومان از فروش سکه عاید دولت شده و چند برابر این مبلغ نیز به عنوان مابه التفاوت فروش ارز وارد خزانه شده است. سوال ما این است که برنامه وزارت اقتصاد برای این پول هنگفت چیست؟! آیا وزارت اقتصاد در این مدت برنامه ای ارایه کرده که مثلا مقداری از این پول را برای حل مشکلات اقشار کم درآمد هزینه کند؟! متاسفانه وزارت اقتصاد در هیچ حوزه ای ارایه برنامه نداشته و اگر هم برنامه ای بوده به اطلاع مجلس نرسیده که البته این مشکلی ایجاد نمی کند. چراکه می توانند با حضور در مجلس، اگر برنامه ای دارند، ارایه کنند. اساسا جلسه استیضاح به همین دلیل تشکیل می شود که نمایندگان سوال کنند و توضیح بخواهند و وزرا نیز پاسخگو بوده و توضیح دهند.

معتقدم که هیچ کس منکر وضعیت نامساعد اقتصادی، فشارهای خارجی و عواقب خروج امریکا از برجام بر اقتصاد نیست اما آیا همه مشکلات امروز اقتصاد ما ناشی از مسائل خارجی است. مساله حائز اهمیت این است که به هر حال، مثلث وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید برای اقتصاد برنامه ریزی کنند که متاسفانه هیچ کدام از این اضلاع این مثلث اقدام مشخصی نداشته اند. هنوز فرصت زیادی تا برگزاری جلسه استیضاح باقی مانده و به خصوص آنچه در طول این جلسه می گذرد، در سرنوشت استیضاح بسیار موثر خواهد بود اما اگر قرار باشد اوضاع به همین منوال طی شود و برنامه ای ارایه نشود، بعید می دانم که آقای کرباسیان بتواند همچنان در وزارت اقتصاد به کار خود ادامه دهد.