آرشیو دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۸۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

نقشه جنگی گم شد دولت فراموش کرد آمریکا دشمن است

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد: ضعف بزرگ دولت تدبیر، این بود که در ماجرای برجام، خود را برای رویدادهای پیش بینی نشده مهیا نکرد.

آفتاب یزد می نویسد: در میان کهنه سربازان ضرب المثلی رواج دارد به این مضمون: «در جنگ نخستین چیزی که از کف می رود، نقشه جنگی است». این مثل از یک سو اشاره ای دارد به پیش بینی ناپذیر بودن جنگ و از سوی دیگر، بر ضرورت آمادگی نظامیان برای رودررویی با ماجراهای ناگهانی انگشت تاکید می فشارد. در سیاست هم می شود گهگاه این ضرب المثل را کارا دانست و در برخی جاها آویزه گوش قرار داد.

نمونه اعلای آن را هم می توان در ماجرای برجام به روشنی نشان داد. شاید ضعف بزرگ دولت تدبیر و امید در ماجرای برجام این باشد خود را برای رویدادهای پیش بینی نشده مهیا نکرده و همه امیدش را به تعهد طرف مقابل گره زده بود. درحالی که اگر نیک بنگریم، در شرایط جنگ روانی و اقتصادی ای که سال ها است میان ایران و ایالات متحده درگیر است، این اندازه خوشبینی به نگهداشت سند برجام از تیم مذاکره کننده چندان قابل پذیرش نیست.

اشکال کار دولت تدبیر و امید چنانچه گفته آمد، این بود که تدبیری برای از کف رفتن نقشه جنگی نیندیشیده و خود را آماده ماجراهای پیش بینی ناپذیر نکرده بود. اگر در داخل کشور اراده استواری برای مبارزه با موانع تولید و فساد دامن گستر پدید آمده بود، امروز می توانستیم با مشکلاتی به مراتب کمتر و با روحیه بهتر به استقبال معضلات برآمده از سقوط پول ملی وگرانی و... بشتابیم.

شاید بیرون رفتن ایالات متحده از برجام سرانجام این برکت را برای ما به ارمغان آورده باشد که از نگاه نامتوازن در سیاست دست بشوییم و سیاست را در مقیاس واقعی آن ببینیم!