آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۶
هنر و ادبیات
۹
خبر آخر

رونمایی از «سازمجسمه» های چوبی حسین ونکی

گروه فرهنگی| حسین ونکی در آستانه افتتاح رونمایی از مجموعه «سازمجسمه»هایش گفت: درخت سرخدار از درختان کهن است که سابقه زندگی این گونه بر کره خاکی به حدود 200 میلیون سال می رسد. این درخت از نوع برگ سوزنی است و در ارتفاعات جنگل های گرگان و مازندران می روید و برگ های آن حاوی نوعی سم است که در تولید دارو های شیمی درمانی و به جهت جلوگیری از رشد سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد. چوب این درخت در دو رنگ متفاوت است که وجه غالب آن قهوه ای گرم و بسیار سخت و فشرده است و در قسمت های بیرونی به رنگ روشن (باخته) است که ضمن انعطاف پذیر بودن، درخت را در برابر بادها و توفان ها مقاوم می کند. این درخت در برخی مناطق دنیا نظیر امریکا و اروپا می روید که به طور جدی از آنها حفاظت می شود. ارتفاع این درخت گاه به 130 متر می رسد و چوب آن دربرابر آب و رطوبت آسیب پذیری بسیار کمی دارد.

ونکی گفت: این سازهای کوچک و بی صدا شاید صدایی از گذشته های دور یا بسیار دور است و من امیدوارم با برگزاری این رخداد که برای نخستین بار اتفاق می افتد و حاصل حضور و وجود این گونه های گیاهی با ارزش و اندکی کار دستان و احساس من بوده است، منجر به توجه بیشتر و پاسداشت و نگهداری از این درختان شود و دیگر اینکه امید است طراحان و سازندگان ساز، نگاه مرا که بدون تردید نگاهی شخصی از منظر زیباشناسی فرم ساز بوده است، مورد توجه و ارزیابی قرار دهند که موجب امتنان است.

رونمایی از «سازمجسمه» های حسن ونکی، ساعت 19 روز جمعه، دوم شهریور، در خیابان استاد نجات الهی (ویلا) خیابان صارمی، کافه «ث» برگزار می شود.