آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۶۶
اقتصاد
۱۱
بازار

دلار و کاهش عرضه، قیمت ها را بالا برد

رشد دو اهرمی بازار طلا

گروه اقتصادی - بازارهای ارز و طلا که هفته را آرام آغاز کرده بودند، دوشنبه تکان تازه ای خوردند. در روزی که دلار در سامانه نظارت بر ارز حاضر نبود و یک روز پس از آغاز دور جدید واگذاری سکه های پیش فروش، قیمت ها در هر دو بازار افزایشی شد.

روز گذشته سکه با جهش قیمتی به بهای 3 میلیون و 848 هزار تومان رسید. انواع دیگر سکه نیز رشد قابل توجه قیمت را تجربه کردند. یکشنبه، سکه های پیش فروش توانستند ابتدا قیمت ها را در بازار طلا کاهشی کنند، اما مانند دور قبلی تحویل سکه های پیش فروش، عدم افزایش عرضه در بازار به افزایش قیمت ها ترجمه شد. رشد قیمت ها در بازار آزاد ارز هم دلیل دیگر افزایشی شدن روندها در بازار طلای تهران بود. در بازار آزاد ارز، دلار که یکشنبه 390 تومان ارزان شده بود، دوباره به مسیر رشد بازگشت. روز گذشته دلار با 60 تومان رشد قیمت به بهای 10 هزار و 450 تومان رسید. در این بازار، یورو و پوند هم به ترتیب 12 هزار و 8 و 13 هزار و 387 تومان معامله شدند. به این ترتیب، یورو 208 و پوند 227 تومان گران شد. یکشنبه شب، سامانه نظارت بر ارز، دلار را از ارزهای موجود در صفحه حذف کرد و در جدولی که همیشه قیمت های یورو، دلار و درهم را درج می کرد، یوآن چین را جایگزین دلار امریکا کرد. در جدول دوم که دیگر ارزها قیمت می خوردند هم خبری از دلار نبود. دیگر ارزها روز یکشنبه در «سنا» عمدتا کاهش داشتند. روند این بازار را در جدول زیر مشاهده می کنید.

آیا حذف دلار از سامانه سنا بازار آزاد را تحت تاثیر قرار می دهد؟ دلیل این اقدام بانک مرکزی که تا لحظه نهایی شدن این گزارش هم توضیحی درباره آن نداده است، چیست؟ برای خواندن پاسخ این پرسش ها و پرسش های دیگر درباره بازار ارز و رفتارهای سیاستگذار ارزی، گزارش و یادداشت های صفحه 10 را بخوانید.