آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۸۴
اخبار کشور
۳

پیکر کارگردان «کیف انگلیسی» در قطعه هنرمندان آرام گرفت

پیکر ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون و خالق سریال ماندگار «کیف انگلیسی» روز گذشته طی مراسمی تشییع و به خاک سپرده شد.

در این مراسم علی دارابی معاون امور استان های صداوسیما با یادآوری خاطراتی از دوران تولید «کلاه پهلوی» به دوستی دیرینه با این کارگردان اشاره کرد و گفت: ضیاءالدین دری انسانی موحد، خداجو، حق طلب و عاشق اهل بیت(ع) بود، ساخت سریال یا فیلم سینمایی برای زندگانی حضرت زینب (س) از آرزوهای او بود، که دست اجل مهلت نداد. اما تشییع و بدرقه باشکوه در حرم شاه چراغ واقعا بخشی از لطف و عنایتی است که اهل بیت و خاندان مطهرش به سیدضیاءالدین داشتند.

وی افزود: نخستین بار بود که برای یک هنرمند بزرگ این گونه مراسم باشکوهی در حرم شاه چراغ برگزار شد.

دارابی گفت: «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» روایت هایی صادق از وفاداری دری به آرمان هایش است. سیدضیاءالدین شیفته کارش بود. در زمان ساخت سریال کلاه پهلوی دوستان اطلاع دادند، حال او خوب نیست. اما سیدضیاءالدین دری شبانه روز کار می کرد و با وجود دغدغه هایش می خواست کارش هرچه زودتر به پخش برسد. چقدر خوب است این تعهد و سخت کوشی در کار را هنرمندان جوان بیاموزند و آگاهی و دانش وسیع او که آن قدر بلامنازع بود که می تواند در دانشکده های هنر و سینمای ما یک درس باشد.

در این مراسم علی و آناهیتا دری فرزندان سید ضیاءالدین دری و همچنین عبدالله اسفندیاری تهیه کننده، و امیرعلی دانایی (بازیگر) نیز درخصوص زندگی کاری و شخصیت این کارگردان بزرگ سخنانی را بیان کردند.

مریلا زارعی، بازیگر سینما در این مراسم درباره دری گفت: هنر کسب و کارش نبود عاشق تاریخ بود و به تصویرکشیدن حقیقت. حقیقت، همان واژه ای که امروز گم شده. به احترام مردی که سال های سال نوشت، خواند و خواند تا هنر این مرز و بوم در حد جوک و لطیفه های اینستاگرامی نماند کلاه از سر برمی داریم.