آرشیو یکشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۰
ایران زمین
۲۰

عامل انسانی، علت 95 درصد آتش سوزی جنگل ها

95 درصد حریق های حادث شده در حوزه جنگل ها با دخالت عامل انسانی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ «قاسم سبزعلی»، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در کارگاه آموزشی اطفای حریق جنگل در مرکز آموزش و توانمندسازی جوانشیر در کرج افزود: آمارها نشان می دهد که از این میزان 75 درصد غیرعمدی است و باید در حوزه اطلاع رسانی با هدف آگاه سازی آنها بیشتر کار شود.

وی با بیان اینکه آمار مقایسه ای در سال 97 نشان دهنده این است که از نظر سطح کاهش 50 درصدی حریق را در کشور داشته ایم، اظهار داشت: سال گذشته نیز کاهش 55 درصدی حریق را داشته ایم که حریق های صورت گرفته به دلیل نوع اقلیم و شرایط جوی بیشتر در مناطق زاگرسی بوده است. آمارها نشانگر این است که میزان حریق صورت گرفته در عرصه منابع طبیعی در کشور نسبت به سال 89 که بیشترین آمار مخاطرات را در این بخش داشته ایم، سیر نزولی دارد.

وی با بیان اینکه کاهش خسارت ها در این حوزه را باید با مدیریت جامع محور و استفاده از ظرفیت مردمی به حداقل کاهش داد، خاطرنشان کرد: همراه کردن مردم و آگاه سازی آنان می تواند موجب شود در حوزه حفظ منابع طبیعی و کاهش مخاطرات به حداقل برسیم.

سبزعلی با اشاره به اینکه 60 هزار همیار طبیعت در کشور فعالیت دارند، گفت: خسارت های حاصل از حریق جنگل ها و مراتع به حدی است که موجب کوچ انسان ها از شهر و روستاها و تخلیه سکونتگاه های زیستی شده است. سال گذشته 800 ساعت پرواز در خصوص انتقال نیرو، اطفای حریق و انتقال تجهیزات در کانون های بحرانی داشته ایم که توانسته اند کمک بسیاری به اطفا کنند.