آرشیو شنبه ۲۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۲۲۳
روزنامه فردا
۱۶
تجربه دیگران

روزنامه نگاران دشمن نیستند

سرمقاله 350 روزنامه آمریکایی در انتقاد از رویکرد ترامپ علیه رسانه ها منتشر شد. آنها در اقدامی هماهنگ با انتشار سرمقاله هایی از رویکرد ترامپ در حمله به رسانه ها انتقاد کردند. ترامپ در آخرین توییت خود رسانه ها را حزب مخالف دانسته و وعده پیروزی بر آنها را داده است. او پیش از این بارها آنان را «دشمن مردم» دانسته بود. تحریریه بوستون گلوب به رسانه ها پیشنهاد داده اند که در سرمقاله های خود به عملکرد ترامپ در برابر آزادی بیان اعتراض کنند و این کمپین مورد استقبال قرار گرفت. حتی رسانه های کوچک و محلی در این اقدام مشارکت کرده اند. طبق گزارش یکی از خبرگزاری ها، عناوین برخی سرمقاله ها این چنین است

-نیویورک تایمز: مطبوعات آزاد نیازمند شما هستند

برکشایر ایگل: عقیده ما: حمله ترامپ به مطبوعات، حمله به دموکراسی است

-بیسمارک تریبیون: وقتی اخبار را پوشش می دهیم، ما دشمن مردم نیستیم

-بوستون گلوب: روزنامه نگاران دشمن نیستند

-بویزویکلی: نه، ما دشمن مردم نیستیم، هرگز نبوده ایم و نخواهیم بود

-بازمن دیلی کرونیکل: روزنامه نگاران دشمن مردم نیستند، ما شما هستیم

-شیکاگو سان یتایمز: این روزنامه دشمن تمامی کسانی است که به مردم صدمه می زنند

-شیکاگوتریبیون: آقای رئیس جمهور، ما دشمن مردم نیستیم، ما دولت را چک می کنیم

-کرونیکل اکسپرس: ما دشمن مردم نیستیم

ترامپ از زمان روی کارآمدنش از توییتر برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می کند و به انتشار اخبار موردنظر خودش می پردازد؛ اخباری که رسانه ها تنها دقایقی بعدتر دروغ بودن و اشتباه بودن آن را با فکت و دلیل ثابت می کنند. در یکی از آخرین مقالات از سه هزارویک دروغ ترامپ گزارشی منتشر شده بود. به نوشته گاردین؛ «ترامپ اولین رئیس جمهوری است که به شکلی حساب شده و نظام یافته به تضعیف، مشروعیت زدایی و حتی به خطرانداختن فعالیت مطبوعاتی مشغول است».

ترامپ در این مدت هربار عصبانی شده است؛ چه پس از درقفس کردن مهاجران مکزیکی، چه بعد از مذاکره با پوتین و... مطبوعات را دشمن مردم دانسته. البته رسانه ها امیدوار نیستند عملکرد ترامپ تغییر کند، ولی امیدوارند مردم به «آزادی بیان» که اصول دموکراسی است بی اعتنا نشوند.