آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۱
فن آوری
۱۷
قاب فناوری

با دستبند فناورانه از نیش پشه ها در امان بمانید

میترا جلیلی

مقابله با نیش پشه ها در تابستان بویژه در مناطق جنگلی و استوایی، موضوعی مهم است که تاکنون راهکارهای فراوانی از جمله امواج «مافوق صوت» برای آن ارائه شده، اما آخرین طرح یعنی دستبندNopixgo ساخته شرکت سوئیسی Kurt Stoll را شاید بی نظیرترین راهکار برای در امان ماندن از نیش پشه ها دانست.

این دستبند که امواج الکترومغناطیس از خود ساطع می کند درواقع از تخلیه الکتریکی جو در زمان طوفان تقلید کرده و پشه ها را تار و مار می کند. پشه ها مجهز به یک اندام مو مانند، باریک و بسیار حساس به نام sensilla هستند که به محض احساس امواج الکترومغناطیس، با تصور اینکه طوفان در راه است، طعمه را رها کرده و به دنبال یک پناهگاه امن می گردند تا از باران و باد در امان بمانند. گفتنی است که میزان خطر این امواج الکترومغناطیس، یک صدم سیگنال های تلفن همراه است و پشه ها را از شعاع 2متری دور می کند که خود باعث کاهش 50درصدی گزیدگی با پشه می شود، البته باید گفت که سازندگان این دستبند تلاش دارند تا دامنه این شعاع را افزایش دهند.

این دستبند از جنس پلاستیک ضد حساسیت ساخته شده، ضد آب است و با هر بار شارژ شدن یک ساعته، تا یک هفته کارآیی دارد. این دستبند همچنین دارای یک نمایشگر ال ای دی است و به محض اینکه باتری آن رو به اتمام باشد، چراغ چشمک زن قرمز آن روشن می شود. Nopixgo اکنون در سایت کیک استارتر با بهای 70دلار پیش فروش می شود و اگر همه چیز بخوبی پیش برود در ماه اکتبر راهی بازار خواهد شد.