آرشیو چهارشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۸۹
صفحه آخر
۱۲

اختلافات ملک سلمان با بن سلمان به روایت رویترز

«رویترز» در گزارشی به بررسی اختلافات «محمد بن سلمان» و«ملک سلمان» (ولیعهد و پادشاه سعودی)پرداخته و نوشته، تازه ترین اختلاف این پدر و پسر بر سر شرکت نفتی آرامکو است که پادشاه سعودی شخصا دستور توقف واگذاری سهام آن را داده است.

اخیرا دولت سعودی از تعویق فروش سهام شرکت نفتی آرامکو خبر داده بود. بر اساس برنامه «بن سلمان» قرار بود 5 درصد از سهام این شرکت نفتی به مبلغ 100 میلیارد دلار به بخش خصوصی واگذار شود. اما به ناگاه ریاض از این تصمیم عقب نشینی کرد. اکنون برخی خبرها حکایت از اختلاف نظر شدید بین پادشاه با ولیعهد سعودی دارد. خبرگزاری رویترز که چهارشنبه گذشته از توقف فروش سهام شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی خبر داده بود، اعلام کرده که پادشاه، همان شخصی است که دستور به این کار داده است.

به نوشته این خبرگزاری، سه منبع مطلع نزدیک به دایره قدرت در عربستان گفته اند ملک سلمان در ماه ژوئن گذشته(تیرماه)در نشستی با افرادی از خاندان سلطنتی و مدیران ارشد نفتی از جمله رئیس بخش اجرایی شرکت آرامکو و مشورت با آن ها، تصمیم به لغو واگذاری سهام این شرکت نفتی کرده است. بنابر این گزارش، در عربستان طبق عادت همیشگی، پادشاه فصل الخطاب است و این تصمیم ملک سلمان، ضربه شدیدی به برنامه های اصلاح اقتصادی و چشم انداز 2030 محسوب می شود، چشم اندازی که از سوی ولیعهد «محمد بن سلمان» طرح ریزی شده است و هدف اصلی آن تغییرات ریشه ای در اقتصاد عنوان شده است.

رویترز همچنین به نقل از منابع خود نوشته، پادشاه سعودی اقدام به کاهش اختیارات فردی محمد بن سلمان نیز کرده است. این برای بار دوم است که پادشاه سعودی در مواضع و تصمیمات فرزندش ورود پیدا کرده و آن را نقض می کند. در ماه های گذشته نیز «محمد بن سلمان» اعلام کرده بود که عربستان با تصمیم دولت آمریکا برای «صلح در خاورمیانه» موافق است که از جمله آن شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود. پس از این اعلام موضع ولیعهد بود که پادشاه عربستان به طور علنی از التزام ریاض به هویت عربی و اسلامی قدس سخن گفت. یک منبع مطلع در این باره به رویترز گفته: «ملک سلمان در این فکر است که در تاریخ چگونه در مورد او قضاوت خواهد شد؛ فردی که هم فلسطین را فروخت هم آرامکو را؟»