آرشیو چهارشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۸۹
رسانه: بین الملل
۸
گزارش رسانه

بازتاب رسانه ای رویارویی حقوقی ایران و آمریکا

دیوان دادگستری بین المللی در لاهه هلند این هفته صحنه رویارویی حقوقی ایران و آمریکا بود. دیوان بین المللی دادگستری برای چهار روز به بررسی شکایت ایران می پردازد و پس از آن ظرف یک ماه رای خود را صادر می کند.

دیوان دادگستری بین المللی نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که برای حل و فصل اختلاف های بین المللی تشکیل شده و گرچه آرای آن الزام آور است ولی دیوان قدرت اجرای آنها را نداشته و در موارد نادری برخی کشورها از جمله آمریکا این آرا را نادیده گرفته اند.

اما رویارویی حقوقی ایران و آمریکا در دادگاه لاهه همچنین بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف جهان از جمله در منطقه جنوب شرقی آسیا داشت.

به گزارش ایرنا، رسانه های این منطقه با انعکاس گسترده طرح دعوی ایران علیه آمریکا در دیوان بین المللی، اعلام کردند قضات این دیوان میان ایران و آمریکا داوری می کنند.

از جمله این رسانه ها ویتنام نیوز بود که نوشت: ایران شکایت خود علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم ها علیه این کشور را در دیوان بین المللی طرح کرد.

این تارنمای ویتنامی نوشت: ایران دادخواست خود را در اواخر ماه جولای (ماه گذشته) تسلیم دیوان بین المللی دادگستری کرد و خواستار رای این دادگاه در لغو تحریم های ضدایرانی شد.

مالزی کینی، دیگر رسانه جنوب شرق آسیا در این زمینه گزارش داد: وکلای ایرانی از دادگاه بین المللی خواستند تا علیه آمریکا رای صادر کنند.

این رسانه مالزیایی افزود: وکلای ایرانی تحریم های جاری و آینده آمریکا علیه ایران را موجب گرانی اجناس و بیکاری ایرانیان به قصد تخریب اقتصاد و ارز ایران دانستند.

«فری مالزی تودی» نیز گزارش داد: طبق گزارش نمایندگان ایران در این دادگاه اقدام آمریکا نقض صریح عهدنامه سال 1955 مودت ایران و آمریکا است. دادخواستی که وکلای ایرانی در دادگاه مطرح کردند براساس این معاهده بوده که همچنان معتبر است.

مالای سان، دیگر رسانه مالزیایی نیز با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: ایران از دادگاه بین المللی دادگستری خواست تا با صدور رای تحریم های آمریکا را تعلیق کند.

در میان روزنامه های عربی نیز رای الیوم با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره شکایت ایران در دادگاه بین المللی لاهه از تحریم های این کشور نوشت: آمریکا هیچ ارزشی برای نهادهای حقوقی بین المللی قائل نبوده و به قلدری و زورگویی ادامه می دهد.