آرشیو شنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۲۷
سیاست
۱۵

دعوت ایران به نشست قانون اساسی سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ژنو دیدار می کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روسیا الیوم، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل گفت: «نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه 11 و 12 سپتامبر به منظور مشورت و گفت وگو با ما به ژنو دعوت هستند». بر اساس این گزارش، اواسط ماه جولای گذشته اولین نشست نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه به عنوان ضامن آتش بس در سوریه در ژنو برگزار شد و در مورد راهکارهایی برای اجرای سازوکار کمیته تغییر قانون اساسی سوریه بحث کردند. در پایان ماه جولای و پس از نشست «آستانه 10»، دی میستورا اعلام کرد که قصد دارد یک نشست جدید در اواسط سپتامبر برای تشکیل کمیته قانون اساسی برگزار کند.

کمتر از یک هفته پیش، وزارت امور خارجه روسیه از نشست نمایندگان ایران، ترکیه و روسیه با نماینده دبیرکل سازمان ملل در ماه سپتامبر خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری «تاس»، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود: «نشستی در ژنو بین سه کشور تضمین کننده توافق آتش بس در سوریه و فرایند آستانه (ایران، ترکیه و روسیه) با استفان دی میستورا، نماینده دبیرکل ویژه سازمان ملل در امور سوریه برگزار خواهد شد». او از تاریخ دقیق این دیدار اظهار بی اطلاعی کرده بود اما حدود آن را تا پیش از مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود. او همچنین گفته بود: «ما فعالانه به دی میستورا کمک خواهیم کرد و در آن نشست به بحث درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خواهیم پرداخت».

اواسط مرداد ماه با پایان نشست دوروزه سوچی، نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه درباره ترکیب کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به توافق اولیه رسیدند. آن زمان استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه نیز گفته بود: «در جریان نشست سوچی پیشرفت های مهمی در زمینه تدوین قانون اساسی جدید، وضعیت آوارگان، زندانی ها، گروگان ها و حفظ تمامیت ارضی سوریه صورت گرفته است. این در حالی است که در میان تمام سرفصل های ذکرشده، نامی از ادلب دیده نمی شود؛ شهری که قرار بود به زودی شاهد تقابل نظامی ارتش سوریه و متحدانش با معارضان مستقر در شمال این کشور باشد».