آرشیو سه‌شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۳
ایران
۱۶

دیو سفید بیدار می شود؟

مشکل دفع زباله کوهنوردانی که قله دماوند را برای صعود انتخاب می کنند و نیز استخراج بی رویه معادن رشته کوه البرز، تنها دو مورد از مواردی است که کارشناسان با هشدار نسبت به آنها، سعی در جلب توجه مسئولان به مسائل پیرامون این میراث ملی طبیعی کشورمان دارند.

و حالا سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که وقوع سیل هفته پیش در گزنک ممکن است به دلیل گرم شدن بدنه قله دماوند و آب شدن یخ برف ها باشد، از احتمال فعال شدن این قله خبر می دهد.

محمدجواد بلورچی به ایلنا می گوید: رویداد سیلاب های تابستانه بویژه در مناطقی که دارای یخچال دائمی هستند، پدیده ای دور از انتظار نیست؛ به خصوص با گرمایش جهانی. اما وقتی این پدیده در قله ای آتشفشانی روی می دهد که تقریبا هیچ شناختی از آن نداریم و آن را پایش نمی کنیم، نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر تصاویر ماهواره ای تغییر شکل های دائمی را از سال ها قبل در قله دماوند نشان داده است. ازاین رو به باور کارشناسان فرض خاموشی قله دماوند، فرضی غلط است؛ چرا که پیوسته در حال تغییر شکل است و این تغییر شکل در نهایت روزی به انفجار و آتشفشان منجر خواهد شد.