آرشیو چهارشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۴
سلامت
۱۴

گفت و گو با دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق

نسخه سلامت قلب تان را بپیچید

چه عواملی باعث تنگ شدن عروق می شود؟

چربی خون، قندخون، فشارخون بالا و ارث در این مورد نقش دارند. اما روند تنگ شدن رگ از بدو تولد آغاز می شود. به همین علت توصیه می شود ذائقه کودک را به غذاهای چرب و فست فود عادت ندهیم؛ چراکه به این ترتیب تا 40- 35 سالگی رگ تنگ می شود. قبلا تنگ شدن رگ ها در 90-80 سالگی بود.استرس ها، زندگی شهری و شنیدن خبرهای ناگهانی همه باعث تنگ شدن رگ ها دربدن می شود.

درد مربوط به قلب چه نشانه هایی دارد؟

یادمان باشد درد مربوط به قلب از ناف به بالا و از فک تحتانی به پایین ایجاد می شود. فرد احساس فشارسنگینی روی قفسه سینه دارد. دردی که هنگام عصبانیت ایجاد شود یا با مصرف غذای چرب همراه باشد، هنگام دویدن یا از پله بالا رفتن، یا هنگام کارسنگین کردن باشد، منشا قلبی دارد.

خانم 75 ساله ای که هنگام تپش قلب، داروی پروپرانولول مصرف می کند و با قطع تپش قلب دارو را کنارمی گذارد. آیا این کار برای او ضرر دارد؟

این دارو در یک خانم 75 ساله که تنگی رگ در او وجود دارد نباید قطع شود. این دارو ضربان قلب را کم می کند، اما وقتی به یک خانم جوان که برای پرولاپس دریچه میترال پروپرانولول داده می شود، می توان با برطرف شدن تپش قلب، دارو را قطع کرد.

علت شکایت بعضی افراد ازدرد قلب چیست؟

وقتی فرد محل درد را نشان بدهد،یعنی این درد یک درد عصبی عضلانی است. محل درد قلبی را فرد نمی تواند نشان بدهد.

به کسی که هنگام خواب عمیق، احساس بالا رفتن ضربان قلب دارد، اما در طول روز مشکل ندارد چه توصیه ای دارید؟

بهتر است فرد به این چیزها توجه نکند. این مساله نشان دهنده برداشته شدن کنترل قشر مخ از نخاع است و بعد از آن هم فرد به خواب عمیق می رود.

درصورت بروز حمله قلبی تا رسیدن نیروهای اورژانس چه اقدامی باید صورت گیرد؟

بهترین کار، کنترل خودتان است. چون بیمار، تمام کارهای شما را می بیند و دیدن اضطراب و ناراحتی شما، مشکل او را بدتر می کند. فقط به او آرامش بدهید. اگر می توانید با دستور متخصص اورژانس به او آسپیرین جویدنی و قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین بدهید.