آرشیو پنجشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۹۵
صفحه آخر
۱۲

ناآرامی بصره را فراگرفت اعلام حکومت نظامی پس از مرگ 6 شهروند عراقی

حمله صدها معترض به نهادهای دولتی در بصره و درگیری آنها با نیروهای امنیتی، که با تیراندازی متقابل این نیروها همراه شد، شش کشته برجای گذاشت و دولت نیز در استان بصره، حکومت نظامی اعلام کرد.

دیروز صدها معترض برای دومین روز متوالی، به نهادهای دولتی، ازجمله ساختمان استانداری در بصره، حمله ور شدند و با پرتاب کوکتل مولوتف، این ساختمان را به آتش کشیدند و تلاش کردند تا مسیرهای منتهی به آن را ببندند. دفتر جریان «حکمت ملی» که «عمار حکیم» ریاست آن را به عهده دارد، ازجمله مکان هایی است که به آتش کشیده شد.

این ناآرامی سپس، به شکل درگیری معترضان با نیروهای امنیتی درآمد و شش کشته و بیش از 67 مجروح برجای گذاشت.

به گزارش ایسنا، این ناآرامی ها باعث شد مقامات عراق در استان بصره، حکومت نظامی برقرار کنند.

«حیدر عبادی» نخست وزیر عراق، درباره اتفاقات رخ داده در بصره، دستور بازرسی را صادر کرد. وی ضمن ابراز تاسف نسبت به کشته شدن افراد، درمورد تلاش هایی که برای ایجاد درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان صورت می گیرد، دستور تحقیقات داد.

آیت الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق نیز هیئتی را برای انجام تحقیقات، به بصره اعزام کرد.

استان بصره بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد. مردم این استان به خدمت رسانی ضعیف دولت، اعتراض دارند و اکنون با کمبود آب آشامیدنی سالم، دست و پنجه نرم می کنند. در این مورد، کمیسیاریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، حدود 20هزار نفر در بصره به خاطر استفاده از آب آشامیدنی ناسالم، مسموم شده اند.