آرشیو دوشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۲
فرهنگی
۸
فرهنگ

سیدعباس صالحی: با افزایش نظارت اکران را عادلانه تر می کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش شاخص های کمی در تولیدات فرهنگی و هنری کشور در چهل سال اخیر، درباره وضعیت گیشه سینمای ایران گفت: اکنون تغییراتی درباره شرایط اکران فیلم ها هم در فضای شورای عالی اکران، هم در آیین نامه اکران به وجود آمده است. در تلاش هستیم تا با افزایش نظارت، فضای اکران را قابل دفاع تر و عادلانه تر کنیم.

سیدعباس صالحی شامگاه شنبه (17 شهریورماه) با حضور در برنامه تهران 20 شبکه پنج سیما، به بیان توضیحاتی درباره شرایط سینما، تئاتر، نشر کتاب و مجلات و همچنین وضعیت کاغذ و بیمه هنرمندان پیشکسوت پرداخت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مصاحبه درباره شرایط تئاتر، میزان مخاطبان و گردش های مالی اندک آن بیان کرد: تعداد مخاطب نسبت به سال های گذشته افزایش داشته این در حالی است که افزایش تعداد نمایش نداشتیم. در سال 96 پنج و نیم میلیون و در سال 95 چهار میلیون و 700 نفر مخاطب تئاتری داشتیم. این نشان می دهد که مخاطبان این هنر در حال افزایش است. اکنون اصلاحاتی در حوزه حمایت از گروهای تئاتری نیز در حال انجام است به این صورت که ما چگونه می توانیم از گروه های تئاتری حمایت کنیم. این حمایت هم مالی است و هم اینکه چگونه می شود به بقا و پایداری بیشتر این گروه ها کمک کرد.

او همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه «پیشکسوتان و هنرمندانی هستند که سطح منزلتی خوبی از لحاظ مادی و اعتباری ندارند»، گفت: علل مختلفی باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. حمایت های ما هم محدود است و خودمان هم از آن راضی نیستیم. تاکنون مستمری پیشکسوتان درجه یک رقم بسیار محدودی بوده و اکنون آن را به 800 هزار تومان رسانده ایم. ما با وجود تمام منابع محدودمان آن را از حدود 200 هزار تومان چند برابر کرده ایم و از شهریور به 800 هزار تومان خواهد رسید. در حوزه بیمه هنرمندان هم در حوزه سینما شرایط مناسب است و در حوزه های دیگر هم بحث هایی برای فراگیر کردن آن انجام شده است.