آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۳۳
روزنامه فردا
۱۶
آن سوی آب ها

روبات های قاتل را محدود کنید

به تازگی کمپینی جهانی شکل گرفته تا قبل از اینکه دیر شود، روبات های قاتل و دیگر سیستم های سلاح های خودکار ممنوع شوند. به گفته سازمان عفو ​​بین الملل، پیشرفت های تکنولوژیکی سریع شکل گیری آنها را به واقعیت نزدیک تر می کنند، اما در این زمینه هنوز قوانین بین المللی تدوین نشده است.

دو، سه روز دیگر نشستی از گروه کارشناسان دولتی در ژنو برگزار می شود تا گزینه هایی را برای مقابله با تهدید این سلاح ها مورد بررسی قرار دهد. بسیاری مدت هاست نسبت به عواقب استفاده از هوش مصنوعی هشدار می دهند. حالا این نگرانی وجود دارد که سیستم های کامپیوتری و ماشین ها جای مغز انسان را بگیرند؛ ماشین هایی که می توانند جایگزین مغز انسان بشوند و وظایف را انجام دهند، اما این بار پای ایجاد چیزهایی مانند روبات های قاتل در میان است.

یک گزارش در اوایل سال جاری هشدار داد که مهاجمان می توانند از گسترش هواپیماهای بدون سرنشین تجاری استفاده و آنها را به موشک تبدیل کنند. حالا از نظر سازمان عفو ​​بین الملل زمان اقدام است. رشا عبدالرحیم، محقق عفو بین الملل در زمینه هوش مصنوعی، به گاردین گفت: «روبات های قاتل دیگر فقط داستان های علمی- تخیلی نیستند. پیشرفت های تکنولوژیکی در سلاح ها بسیار فراتر از قوانین بین المللی است. ما به سمت آینده ای می رویم که در آن انسان ها می توانند از تصمیم گیری در مورد استفاده از نیروهایی روباتیک استفاده کنند». این متخصص معتقد است: «برای تغییر خیلی دیر نیست. ممنوعیت استفاده از سلاح های خودکار می تواند از برخی سناریوهای بسیار خطرناک جلوگیری کند؛ مانند یک مسابقه بین المللی با تکنولوژی پیشرفته جدید بین ابرقدرت های جهان که باعث می شود سلاح های خودکار گسترش یابند».

به هرحال نباید زیاد انتظار موفقیت برای این کمپین را داشت، زیرا کشورهایی نظیر فرانسه، روسیه، انگلیس و ایالات متحده مخالف ایجاد ممنوعیت های قانونی هستند.