آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۴
ایران زمین
۲۰

مرمت مسجد جامع عتیق شیراز 60 ساله شد

مسجد جامع عتیق شیراز بواسطه داشتن فضایی به نام «خدایخانه» یا «کعبه ثانی» ویژگی منحصر به فردی در مساجد کهن ایران دارد، اما 60 سال است که در حصار داربست، فضای کارگاهی و مصالح ساختمانی اسیر شده و معلوم نیست مرمت این بنای یکهزار و 200 ساله چه زمان پایان خواهد یافت.

«عبدالرضا نصیری»، معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس درباره پیش بینی زمان اتمام این مرمت 6 دهه ای به ایرنا گفت: هیچگونه پیش بینی درباره زمان اتمام کار مرمت مسجد جامع عتیق نداریم و دنبال تمام شدن آن هم نیستیم چون کیفیت را فدای زمان نخواهیم کرد. در حال حاضر یک قرارداد با مشاور مربوطه بسته شده که طرحی در خصوص مرمت محل های اساسی این مسجد مانند شبستان جنوب غربی و شمال شرقی، ایوان جنوبی و شرقی تهیه کند که اگر این طرح مصوب شود قطعا سرعت کار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که طرحی مصوب، وجود داشته باشد تنها باید اجرا شود و قطعا زمان کمتری می برد اما اکنون هیچ طرحی وجود ندارد و باید تصمیم گیری و اجرا با هم انجام شود و وجود این وضعیت، کار را سخت و زمانبر کرده است. در قسمت خدایخانه و شبستان جنوبی اکنون وضعیت کارگاهی است و در ایوان جنوبی نیز به دلیل وجود داربست رفت و آمد بازدیدکنندگان به سختی انجام می شود اما مردم و گردشگران از درهای ضلع جنوبی و غربی می توانند وارد مسجد جامع عتیق شوند و بازدید کنند.

نصیری به این نکته نیز اشاره کرد که از سال 85 تاکنون در قالب 13 قرارداد برای مطالعه و اجرای مرمت مسجد جامع عتیق، یک میلیارد تومان هزینه شده است. این مبلغ از 13 سال پیش تاکنون برای مرمت این بنا هزینه شده و رقم هزینه بیش از 4 دهه قبل تر در دست نیست.