آرشیو یکشنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۸۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

مانفورت، طعمه شکار بزرگ

امیرعلی ابوالفتح

همزمان با برخورد امواج ویرانگر توفان فلورنس به سواحل کارولینای شمالی، توفانی سیاسی شهر واشنگتن دی سی، مرکز ایالات متحده امریکا را درنوردید و کاخ سفید دونالد ترامپ را به لرزه در آورد. این توفان را پل مانفورت، نخستین رییس ستاد انتخاباتی رییس جمهموری کنونی ایالات متحده به پا کرد، زمانی که خبر داد برای رهایی از جرایم سنگین، سرانجام موافقت کرده است که با رابرت مولر، بازپرس پرونده دخالت روسیه...

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا همکاری کند. تنها چند هفته قبل، دونالد ترامپ در توییتی ستایش آمیز از یار دیرینه خود برای ایستادگی در برابر فشار قضات در آنچه وی «پرونده سیاسی دموکرات های شکست خورده در انتخابات» نامیده است، تمجید کرد. برخی نیز حدس زدند که در نهایت ترامپ با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری، اولین رییس ستاد انتخاباتی خود را عفو خواهد کرد.

با این حال، به نظر می رسد مانفورت تصمیم گرفته است که سال های طولانی عمر خود را به عفو رییس جمهوری به قمار نگذارد و پیش از اینکه دوره زندان حداقل 60 ساله را آغاز کند با دادستان ها به توافق برسد. با توافقی که میان مانفورت و قاضی دادگاه نیویورک انجام گرفت، مجرم در ازای همکاری «کامل، صادقانه و صریح» با دادستان ها از جمله رابرت مولر، حداکثر 10 سال زندان پیش رو خواهد داشت. البته این احتمال نیز وجود دارد که مانفورت در نهایت مرعوب جریان به شدت قدرتمند ضد روسی در امریکا شده است که برای جلوگیری از نزدیکی کاخ سفید به کاخ کرملین، از قربانی کردن رییس جمهوری مستقر ایالات متحده نیز ابایی ندارد. شاید همراه شدن با پرونده ای که گویا قرار است به تخلفات احتمالی بلندپایه ترین مقام دولت امریکا بپردازد، برای مانفورتی که خود را قربانی «بازی بزرگان» می دانند راه نجاتی باشد: حتی اگر این راه به لعن و نفرین گویی رییس سابق، یعنی دونالد ترامپ بینجامد. اما ممکن است مانفورت در همکاری «کامل، صادقانه و صریح» با رابرت مولر به چه مواردی اشاره کند؟

پل مانفورت از ماه آوریل تا ماه آگوست 2016، ریاست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را برعهده داشت. در این مدت تمامی فعالیت ها، اقدامات و تماس های ستاد انتخاباتی ترامپ با دیگران زیر نظر و کنترل مانفورت بود و گفته می شود در این مدت روزانه مانفورت و ترامپ حداقل 20 بار با یکدیگر تلفنی صحبت کرده اند.

مانفورت همچنین سال ها برای روس ها و دولت روسگرای وقت دراوکراین لابی گری کرده بود. حتی گفته می شود مانفورت پول های غیرقانونی از روس ها و اوکراینی ها دریافت کرده و پولشویی و فرار مالیاتی نیز در زمره تخلفات وی بوده است. با این حال، رسیدگی به این اتهامات در دادگاه انجام گرفته و حکم محکومیت مانفورت نیز صادر شده است. از این رو، همکاری «کامل، صادقانه و صریح» مانفورت با مولر این موارد را در بر نمی گیرد: بلکه انتظار می رود در این همکاری ابعاد جدیدی از مناسبات پشت پرده ستاد انتخاباتی ترامپ با روس ها فاش شود. گفته می شود مانفورت در جایگاه ریاست ستاد انتخاباتی، پیشنهاد برگزاری نشست های توجیهی خصوصی با اولگ دریپاسکا، کارخانه دار روسی را مطرح کرده بود. همچنین نقش مانفورت در زمانی که حزب جمهوریخواه مرامنامه انتخاباتی خود را ترمیم می کرد تا موضوع مسلح کردن نیروهای دولت غربگرای اوکراین بر ضد روسیه از متن این مرامنامه حذف شود، آشکار بوده است. این در حالی است که در نشست جنجالی دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ ترامپ در ماه ژوئن سال 2016 با روس ها در برج ترامپ که در آن، اطلاعات مخربی علیه هیلاری کیلنتون در اختیار ستاد انتخاباتی ترامپ گذاشته شده بود، نیز حضور داشته است. مانفورت ایمیل هایی نیز از جورج پاپادوپولوس، دستیار وقت ترامپ دریافت کرده بود که اطلاع می داد روسیه اطلاعاتی تخریب کننده از هیلاری کلینتون در دست دارد. سرانجام اینکه هنگامی که پایگاه اینترنتی ویکی لیکس انتشار ایمیل هایی را آغاز کرد که هکرها از کمیته ملی حزب دموکرات دزدیده بودند، مانفورت رییس ستاد تبلیغاتی ترامپ بود. جامعه اطلاعاتی امریکا بعدها این هکرها را به روسیه وصل و «پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا» را خلق کرد.

افشای بخش های پنهان مانده هر یک از این موارد می تواند پای دونالد ترامپ را به تحقیقات مولر باز کند. پیش بینی می شود اگر مانفورت در بازجویی ها اطلاعات ذی قیمتی را برملا کند، در نهایت مولر برگه احضاریه را به آدرس شماره 1600 خیابان پنسیلوانیا، محل سکونت و کار رییس جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید ارسال کند. وکلای رییس جمهوری هشدار داده اند که چنین اقدامی، عبور از خط قرمز قلمداد می شود و به بحران قانون اساسی در کشور خواهد انجامید. برخی نیز گمانه زنی کرده اند که ترامپ سرانجام برای رهایی از خطر شهادت زیر قسم، در نهایت مولر را برکنار و ختم تحقیقات را اعلام کند: عملی که از سوی حتی نزدیک ترین متحدان رییس جمهوری در کنگره، انتحار سیاسی و حرکت داوطلبانه به سمت جاده استیضاح و برکناری توصیف شده است.

البته ترامپ از مدت ها پیش با تکیه بر اعتماد به نفس و اطمینان از شکست توطئه گران، آمادگی خود را برای شهادت زیر قسم اعلام کرده است. با این حال، دوستان و دشمنان ترامپ تقریبا هم عقیده هستند که رفتارهای هیجانی و غیرقابل کنترل رییس جمهوری، احتمال دروغگویی وی زیر سوگند را افزایش می دهد و سرانجام پای وی را به تحقیقات جنایی باز می کند. از این رو آنچه مانفورت در جریان همکاری «کامل، صادقانه و صریح» با دادستان های پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا بر زبان خواهد آورد، اهمیت بسزایی بر سرنوشت چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده امریکا و همچنین، آینده سیاسی این کشور برجای خواهد گذاشت. شاید از این رو بتوان گفت پل مانفورت پس از سال ها خدمت به دونالد ترامپ و کمک به وی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری امریکا، اکنون به طعمه ای برای صید شکاری بزرگ در «بازی بزرگان» بدل شده است.