آرشیو شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۴۲۸
مسکن و عمران
۷
خبر

نیاز تهران به تجهیزات شناسایی مغارها

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: احتمال دارد هر لحظه بخشی از تهران نشست کند، اما هنوز دستگاه های متحرک اسکن و شناسایی مغارها و حفره های زیرسطحی برای پایتخت خریداری نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین حبیب زاده با بیان اینکه تنها چاره شناسایی حفره های زیر زمین در سطح شهر تهران اسکن مستمر خیابان های اصلی و فرعی است، گفت: اکنون دستگاه های ثابت اسکن در شهر تهران وجود دارد و معابر را در زمان اجرای پروژه های گوناگون و مواقع لزوم پایش می کند، اما این دستگاه ها نیاز ما را برطرف نمی کند، زیرا باید به وسیله اسکن متحرک نقاط بحرانی و خطرآفرین شهر به صورت مستمر پایش شود. عضو شورای شهر تهران افزود: متاسفانه دستگاه های متحرک برای اسکن شهر تهران وجود ندارد و از ماه ها پیش برای خرید این دستگاه ها اقدام شده اما هنوز خریداری نشده است و بارها هم در این باره به شهرداری تذکر داده ایم. وی تاکید کرد: تا زمانی که این دستگاه ها خریداری نشود، همچنان مشکل نشست زمین برای شهر تهران وجود دارد و احتمال دارد هر لحظه بخشی از زمین نشست کند که این موضوع برای شهر تهران خطرناک است.

حبیب زاده چندی پیش در تذکری به معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هشدار داده بود که شهر تهران به طور جدی با خطر فرونشست زمین و ایجاد فروچاله ها مواجه است و باید در دوره های زمانی منظم پایش شود، چراکه ممکن است فرونشست و پدیده هایی از این دست در معابر اصلی شهر تهران رخ دهد و بحران آفرین باشد. وی معتقد است این موضوع با امنیت جانی شهروندان ارتباط مستقیمی دارد و از این رو باید در اولویت کاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گیرد. شهر تهران طی سال های گذشته و به ویژه در زمان فعال بودن کارگاه های خطوط مختلف مترو در سطح شهر بارها با پدیده فرونشست روبه رو شد. جنس خاک برخی نقاط تهران از یک سو و شکل گیری مغارهای زیرسطحی شناسایی نشده از سوی دیگر احتمال تکرار چنین پدیده ای را تشدید می کند و از این رو کمیسیون عمران و حمل و نقل به دنبال به روزرسانی تجهیزات رصد حفره های زیرسطحی است.