آرشیو شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۴۱۸۸
صفحه آخر
۱۶
زیر ذره بین

درباره نویسنده محبوبم

لیلی گلستان

از نظر من ایتالو کالوینو بهترین نویسنده معاصر ایتالیا است.

او در 1323 در کوبا به دنیا آمد و در سان رموی ایتالیا بزرگ شد. به همان اندازه که در داستان پردازی معتبر است در روزنامه نگاری و نوشتن رساله های تحقیقی نیز اعتباری جهانی دارد. او در سال 1973 بزرگ ترین جایزه ادبی ایتالیا را نصیب خود کرد.

آخرین کتابش «شش یادداشت برای هزاره بعدی» پس از مرگش منتشر شد. این کتاب مجموعه ای از شش سخنرانی بود که برای دانشگاه هاروارد آماده کرده بود که شب قبل از سفرش به امریکا بدرود حیات گفت.

کتاب هایش اغلب به زبان فارسی ترجمه شده اند: بارون درخت نشین، شوالیه ناموجود، ویکونت شقه شده، قصر سرنوشت های متقاطع، کوره راه های عنکبوت، مارکو والدو، آقای پالومار، شهرهای نامریی، اگر شبی از شب های زمستان مسافری و شش یادداشت برای هزاره بعدی که این دو آخری را من ترجمه کرده ام.

دوست دارم تکه ای از شروع اگر شبی از شب های زمستان مسافری را برای تان باز بنویسم:

تو داری شروع به خواندن داستان جدید ایتالو کالوینو، اگر شبی از شب های زمستان مسافری، می کنی. آرام بگیر. حواست را جمع کن. تمام افکار دیگر را از سر دور کن... راحت ترین حالت را انتخاب کن: نشسته، لمیده، چمباتمه، درازکش، به پشت خوابیده، به پهلو خوابیده، دمر، توی مبل، نیمکت، راحتی، عسلی و البته یا روی تخت یا توی تخت.

حتی می توانی در یک حرکت یوگا، سرت را زمین بگذاری و البته کتاب را هم وارونه بگیری...