آرشیو سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۹
ایران
۱۶
صنایع دستی

کودک مریوانی پا در کفش بزرگان کرد

کودک 9 ساله مریوانی جا پای بزرگان گذاشته و عنوان جوان ترین هنرمند حوزه صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه را از آن خود کرده است.

آروین خسپی که از پنج سالگی ساخت کلاش یا همان پاافزار کردی را آموخته، حالا پا به پای پدر و پدربزرگش در این حرفه فعالیت می کند و یکی از 4500 هنرمند کلاش باف مریوان است.

مریوان یکی از شهرهای استان کردستان است که به گفته فریاد حدادیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهر، پاییز سال گذشته به عنوان شهر جهانی کلاش به جهانیان معرفی و این هنر هم در فهرست آثار جهانی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

کلاش بافی علاوه بر مریوان که مرکز تولید این کفش محسوب می شود، در شهرهای دیگری همچون سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد. این پاافزار، قدمتی 2000 ساله دارد و به این دلیل که مواد طبیعی مانند نخ و چرم در تولید آن به کار می رود، براحتی در طبیعت تجزیه می شود.

در حال حاضر، بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در رشته های مختلف صنایع دستی بومی و غیربومی فعالیت می کنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند.