آرشیو چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۰
جهان
۲۲

رویارویی ناوشکن های چین و امریکا

گروه جهان – اخبار روابط خصمانه میان امریکا و چین چهارگوشه جهان را پر کرده است و هر روز قطعه ای از پازل روابط دیپلماتیک این دو قدرت سیاسی و اقتصادی چیده می شود. در تازه ترین رویارویی به دنبال اسکورت ناو امریکایی توسط ناو چینی در دریای جنوبی که دو فروند ناوشکن نزدیک بود با یکدیگر برخورد کنند، تنش ها میان دو کشور بار دیگر زبانه کشید.

روزنامه گلوبال تایمز چین روز گذشته در گزارش خود نوشت: به دنبال تحرک ناوهای امریکایی در دریای جنوبی، پکن به واشنگتن هشدار داد که با استقرار ناوهای خود منطقه دریای جنوبی را بشدت ناامن کرده است. نیروی دریایی امریکا هم در این باره واکنش نشان داد و با انتقاد از چین گفت ناو چینی مانوری غیرایمن انجام داده و مقصر خطر احتمالی این برخورد است. چارلز براون سخنگوی سازمان ناوگان پاسیفیک ایالات متحده امریکا به سی ان ان گفت: «یک ناوشکن چینی به ناوشکن امریکایی نزدیک شد و مانوری بدون ایمنی و غیرحرفه ای صورت داد.

این مانور باعث افزایش تنش و رویارویی میان امریکا و چین می شود». اما وزارت دفاع چین می گوید این ناو چینی برای هشدار به ناو امریکایی اعزام شده بود و این امریکا بوده که با تحرکات خود در جنوب چین، سعی بر تهدید این کشور کرده است.

اما امریکا ادعا می کند در حال ماموریت برای دفاع از آزادی ناوبری در این منطقه در برابر تمایل چین برای کنترل جزایر اسپارتلی است. پیش از برخورد میان این دو ناوشکن، یک مقام ارشد امریکایی اعلام کرد، چین مذاکرات امنیتی با حضور وزیر دفاع امریکا را که قرار بود در ماه اکتبر برگزار شود، لغو کرده است. پیش از اعلام این خبر، یک مقام ارشد چینی اعلام کرده بود، هیچ دلیلی برای نگرانی از افزایش تنش ها میان دو کشور وجود ندارد. هنوز دلیل لغو این مذاکرات مشخص نیست اما به احتمال فراوان جنگ تجاری اخیر میان دو کشور و عواقب آن زمینه ساز گرفتن این تصمیم شده است.