آرشیو چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۹۰
جهان
۲۲

سالگرد همه پرسی استقلال کاتالونیا در میانه باتوم و آتش

گروه جهان/ دوشنبه در کاتالونیا، در آستانه نخستین سالروز برگزاری همه پرسی استقلال، مردم دست به تظاهرات پرشوری زدند اما بعدتر با درگیری با پلیس ضدشورش بارسلون خشونت ضمیمه حضور گسترده مردم شد. به گزارش یورونیوز، تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پرچم های زرد، قرمز و آبی استقلال طلبان در مقابل پارلمان منطقه کاتالونیا با حرارت شعار سر دادند: «یک اکتبر، نابخشودنی، فراموش نشدنی.» اشاره آنها به نخستین روز اکتبر سال گذشته است که کارلس پوجدمون رهبر جدایی طلبان در شهر سن خولیان دی رامیس می خواست در مدرسه ای رای خود را به صندوق بیندازد اما پلیس ضد شورش به آن حمله کرد و در برابر دوربین هایی که در حال پخش زنده بودند، مردم را زخمی کرد. پوجدمون در نهایت در یک شعبه دیگر رای داد، اما خاطره این حمله در ذهن مردم کاتالونیا همچنان پررنگ است.

دوشنبه شب تظاهرکنندگان از خیابان های مرکزی شهر عبور کردند و در مقابل پارلمان کاتالونیا ایستادند و با حضور کیم تورا، رئیس دولت ایالت کاتالونیا و روجر تورنت رئیس پارلمان و اعضای دولت ایالتی شعار دادند. اما پلیس کاتالونیا برای کنترل معترضان در مقابل ساختمان پارلمان از باتوم و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد و با راهپیمایان درگیر شد.

پوجدمون که چند روز پس از اعلام استقلال از این منطقه گریخت، یکشنبه با ارسال پیامی ویدئویی خطاب به جدایی طلبان گفت: «نگذارید از تنها راه ممکن برای زندگی در دموکراسی کامل منحرف شویم. هدفمان تشکیل جمهوری کاتالونیا و به رسمیت شناخته شدن بین المللی آن است.»